Teeba Al-Dulaimi med gymnasiepigerne Helena Faraj og Melina Myhre Nielsen. (FOTO: Mikal Schlosser)

Gymnasiepiger fik løftet deres interesse for it

torsdag 08 mar 18

Kontakt

Christina Madvig Christensen
specialkonsulent, cand. scient.
Afdelingen for Forskning og Relationer
45 25 78 31
En gruppe gymnasiepiger med talent for naturvidenskab har fået håndholdt hjælp til en større forståelse af mangfoldigheden i anvendelsen af it.

For et år siden begyndte en snes gymnasiepiger med interesse og flair for matematik og teknologi på et nyt mentorforløb på DTU. Formålet var at stimulere deres interesse for it og programmering og samtidig give dem et indblik i studielivet på universitetet.

 Seks kvindelige studerende blev tilknyttet som mentorer, og de har siden mødtes med gymnasiepigerne cirka ti gange. Blandt mentorerne var kandidatstuderende Teeba Al-Dulaimi. Hun meldte sig især, fordi hun kunne genkende sig selv i gymnasieelevernes famlende tilgang til it som studie- og karrierevej.

”Som yngre kunne jeg selv lide at programmere og skabe flotte farver, men jeg forbandt det ikke med et reelt arbejde. Så jeg valgte økonomi og kemi, før jeg blev opmærksom på mulighederne i it og skiftede retning. Siden erfarede jeg både her på DTU og via studiejob, hvor få kvinder, der vælger it, og at vi som samfund går glip af mange talenter,” siger hun.

Mentorerne sammensatte et varieret forløb, som blandt andet inkluderede flere virksomhedsbesøg, en dag som DTU-studerende og udvikling af en app.

”Jeg synes, vi har vist dem et realistisk og inspirerende billede af studierne og mulighederne bagefter. De var meget begejstrede for at se alle de praktiske sider af at arbejde med it, design af systemer og nye løsninger i samarbejde med kunder, hvor man skal sætte sig ind i deres behov og have forretningsforståelse,” siger Teeba. 

En af deltagerne var Eva Afzelius, der går i 2G på Nørre Gymnasium i København. Hun hæfter sig ved, at mentor-forløbet har givet hende en både dybere og bredere forståelse af it:

”På en måde er it usynligt for en. Man ser ikke, hvad en software-udvikler laver. Det var sjovt at blive præsenteret for de forskellige sider, høre om jobmuligheder og lære, at det langtfra kun handler om programmering.” 

Trods positive tilkendegivelser bliver forløbet ikke gentaget i samme format, oplyser specialkonsulent i Afdelingen for Forskning og Relationer Christina Madvig Christensen. Det viste sig svært at fastholde et højt fremmøde, da piger i den aldersgruppe har mange andre interesser og aktiviteter. Men erfaringerne fra mentorforløbet vil kunne bruges til kortere forløb, f.eks. camps for piger.