Illustration fra Virtual Lab

Elitestuderende fra DTU bag virtuelt laboratorium til gymnasier

Bioteknologi og biokemi
Nu lancerer studenterorganisationen Biotech Academy Det Virtuelle Laboratorium 2.0. Det markerer et stort fremskridt inden for e-læringsinitiativer. Laboratoriet gør bioteknologiske forsøg lettilgængelige for danske gymnasieelever og gør det desuden muligt at udføre forsøg, der ellers ikke ville kunne udføres på grund af manglende udstyr og faciliteter på gymnasierne.

Det Virtuelle Laboratorium 2.0 er et gratis innovativt e-læringsværktøj, hvor den nyeste forskning formidles til eleverne på en lettilgængelig og spændende måde, som skal bidrage til at øge interessen for naturvidenskab hos danske grundskole- og gymnasieelever. Eksempelvis kan eleverne i laboratoriet prøve kræfter med at designe et lægemiddel og efterfølgende teste dets virkning i et virtuelt forsøgsdyr.

Om Biotech Academy
Biotech Academy er en selvstændig, non-profit organisation, der består af elitestuderende fra DTU Systembiologi. Organisationen har siden 2006 udviklet gratis internetbaserede undervisningsprojekter til grundskole, gymnasie- og HTX-elever i samarbejde med førende danske bioteknologi-virksomheder som Lundbeck, Novozymes og Novo Nordisk. Læs mere på www.biotechacademy.dk.

Gratis konference og workshop
Biotech Academy fejrer lanceringen af Det Virtuelle Laboratorium 2.0 med en gratis konference og workshop for gymnasielærere og naturvidenskabelige organisationer.

Velkomsttalen holdes af Birgitte Nauntofte, direktør for Novo Nordisk Fonden, da fonden er hovedsponsor for laboratoriet. Derefter vil der være oplæg ved Martin Bonde, formand for Dansk Biotek, Michael May og Jakob Hjorth von Stemann, hhv. lektor og akademisk medarbejder ved Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet, og Anders Christiansen, ph.d.-studerende, på DTU Nanotech. Efteruddannelsesworkshoppen, der er for gymnasielærere, tager udgangspunkt i en øvelse fra Det Virtuelle Laboratorium 2.0.

Arrangementet foregår på DTU d. 2. september kl. 9.00-15.30 i Oticon Salen, bygning 101, Anker Engelunds Vej 1, 2800 Kongens Lyngby. Tilmelding kan ske på www.biotechacademy.dk/Virtuelt-Laboratorium/Konferencen/Tilmelding.

Se hele programmet for konferencen her.