Økobilen er blevet selvkørende

tirsdag 19 jun 18

Kontakt

Jesper Schramm
Professor
DTU Mekanik
45 25 41 79

Fakta om DTU Roadrunners

DTU Roadrunners deltager 2. -9. juli i Shell Eco-Marathon i London i det brændstoføkonomiske race og den autonome konkurrence.

DTU Dynamo (navnet på bilen) deltog første gang i Shell Eco-Marathon i 2005 og vandt. Har siden vundet sin klasse 10 ud af 13 gange.

I 2015 satte DTU Dynamo 11.0 ny verdensrekord for biler med forbrændingsmotor med et forbrug svarende til 665 km/l.

Følg DTU Roadrunners på www.facebook.com/dturoadrunners.


Prins Joachim besøgte 18. juni DTU for at se dette års udgave af økobilen, som i år stiller op både i kategorien længst på literen og autonome systemer.

Der var stor jubel og høje klapsalver, da DTU Roadrunners seneste udgave af økobilen ’DTU Dynamo’ efter et par forsøg fik rettet op på kameraet og derefter bestod ’stopprøven’ med bravur. En prøve, der med al tydelighed viste, at bilen kan køre – og standse – autonomt, uden at føreren griber ind. Det var dog ikke prinsens fødder, der stod på spil, men derimod fem modige studerende, som tillidsfuldt ikke rokkede sig ud af stedet, da økobilen ’uden hænder’ parkede kun ca. 10 cm foran dem.

DTU Roadrunners stiller i år for første gang op i to kategorier: længst på literen, som de tidligere har sat verdensrekord i, og autonome systemer, hvor bilen skal køre selv.

DTU Dynamo 14.0 blev traditionen tro præsenteret for prins Joachim. Efter diverse præsentationer fra de studerende tog prinsen sig tid til snakke med dem og se nærmere bilens tekniske detaljer. Og da den havde bestået ’stopprøven’ og taget en runde på Produktionstorvet, og årets fællesfoto var kommet i skabet, fik de en peptalk med på vejen.

Lettere og autonom
Ud over at fintune bilen og sætte den på en slankekur for at smide overflødige kilo, så har det store fokusområde i år været at få bilen gjort parat til at stille op som en af de første i den nye kategori: Autonom (UrbanConcept).

En af de store udfordringer ved en autonom bil er, at den skal vide, hvor den er, og hvordan den skal agere over for de forhindringer, den møder. For at løse denne udfordring er bilen udstyret med Lidar (laser-radar) og kamera. Lidar sørger for, at bilen kan ’se’ vejen og de forhindringer, den møder, mens den kører rundt på banen. Herudover er bilens styretøj og bremser blevet automatiserede.

Det var en stor dag for de 35 studerende fra DTU Roadrunners, da økobilen i maj som den første nogensinde gennemførte kvalifikationsrunden i Paris til Shell Eco-Marathon. Den bedste tid blev 1 minut og 20 sekunder på en 180 meter lang bane med sving.

Nystartet søsterprojekt med elektrisk racerbil
Prinsen mødte også studerende fra Vermillion Racing, et tværfagligt team på næsten 50 DTU-studerende med passion for biler, der i 2017 satte sig for at bygge en elektrisk racerbil fra bunden. I år stiller de op i konkurrencen Silverstone UK i London, og der arbejdes hårdt på at få bilen parat til det prestigefyldte løb. Prinsen kunne ikke stå for muligheden for at sætte sig bag rattet. Der var dog kun lige akkurat plads til ham, for den er ikke er bygget til lange ben.

Man kan følge med i deres arbejde på racerbilen på deres Facebookside.


Relaterede Videoer  

Vis flere