Foto: Mikkel Adsbøl

Flere piger til it-uddannelserne

onsdag 08 mar 17

Kontakt

Christina Madvig Christensen
specialkonsulent, cand. scient.
Afdelingen for Forskning og Relationer
45 25 78 31

Rektor om ligestilling

Læs leder af rektor Anders Overgaard Bjarklevs syn på ligestilling her.
8. marts mødes 25 matematikinteresserede gymnasiepiger med seks kvindelige it-studerende. Et etårigt mentorforløb skal åbne pigernes øjne for it-uddannelserne.

Globaliseringen og ønsket om fortsat vækst kræver flere dygtige it-specialister og avancerede it-brugere. Derfor skal alle talenter i spil, og regeringen har sat som mål, at der skal gøres en indsats for at fremme pigers og kvinders interesse for it og programmering. DTU træder nu ind på den bane og kickstarter - meget symbolsk på kvindernes internationale kampdag - et etårigt mentorforløb for gymnasiepiger med interesse for matematik, teknologi og it.

25 gymnasiepiger, udvalgt blandt ansøgere fra 1. og 2. g-klasser, bliver koblet med seks kvindelige studerende fra forskellige it-uddannelser på DTU. De skal mødes ti gange i løbet af det næste år til forskellige arrangementer, som bliver planlagt i samarbejde med mentorerne hen ad vejen. Det kan være foredrag, workshops, virksomhedsbesøg eller andet, der kan gøre pigerne klogere på, hvordan det er at uddanne sig og arbejde inden for det it-relaterede område.

Mere end at sidde bag computeren
"Målet er ikke, at alle pigerne skal læse på DTU; men de skal blive klar over, at it kan være sjovt, også for piger."
Christina Madvig Christensen, specialkonsulent, Afdeling for Forskning og Relationer

En af mentorerne, Katrine Bjørn Pedersen Thoft, læser Softwareteknologi på 4. semester. Hun fandt først ud af, at it var en fed måde at bruge matematikken på, efter to semestre på Matematik og Teknologi. Og den omvej vil hun gerne være med til at spare andre piger for, ligesom hun i det hele taget vil vise, at it sagtens kan være noget for piger, selv om man som pige ofte får overraskede reaktioner, når man taler om at vælge en it-uddannelse.

”It er jo langt mere end at sidde bag en computer - der er en fase med problemløsning, før man når til programmeringen, og man bruger it i rigtig mange forskellige brancher,” siger hun.

Projektet er forankret i Afdelingen for Forskning og Relationer, som har skabt rammen for forløbet, og specialkonsulent Christina Madvig Christensen vil følge aktiviteterne og evaluere resultatet. Det skal også overvejes, om man skulle køre et tilsvarende forløb på andre studieområder med en skæv rekruttering.

”Målet er ikke, at alle pigerne skal læse på DTU; men de skal blive klar over, at it kan være sjovt, også for piger,” siger hun.

Læs mere om det etårige mentorforløb her.

Relaterede Videoer  

Vis flere