Foto: Keyvan Bamdej

DTU-startup vinder hovedpræmien til Venture Cup

Startups med DTU-studerende om bord vandt i går fire ud af fem kategorier til Venture Cup, inklusive hovedpræmien på 100.000 kr.

Der bliver helt stille blandt tilskuerne, da moderatoren går på scenen med en gylden konvolut i hånden for at afsløre, hvem der vinder hovedpræmien på de 100.000 kroner til dette års Venture Cup Idea Competition.

”Inden vi afslører vinderen, vil jeg bare sige, at første- og andenpladsen kun var adskilt af et par stemmer, så det betyder noget, hvem I har sat jeres kryds ved,” siger han på engelsk.

Deltagere såvel som tilskuere har netop afleveret en seddel med navnet på den startup, de mener har præsenteret deres forretnings-idé bedst. De kunne vælge mellem fem hold, som en dommerjury tidligere på dagen udpegede som den bedste i deres kategori.

”Tillykke til Invena Flow Supervisor fra DTU!” bliver der råbt, og samtidig springer et hold studerende op fra tilskuermængden og løber mod scenen for at modtage trofæet og den store check.

Jacob Juel, der stolt modtager checken og viser den frem til de jublende tilskuere, læser en kandidat i Design og Innovation.”

Jeg blev ekstra nervøs, da de sagde, at første- og andenpladsen kun var adskilt af et par stemmer. Jeg stemte nemlig på et andet hold, og mine holdkammerater havde truet mig med tæsk, hvis det kostede os sejren,” siger han og griner.

Jacob Juul er én af i alt syv medlemmer bag projektet Invena Flow Supervisor. De forsøger at bruge Internet of Things (IoT) til at skabe et system, der automatisk kan overvåge hospitalspatienters behandling med væskeinfusion og sende data om behandlingen direkte til plejepersonalet.

”Væskeinfusion er meget udbredt i hele verden, men der er mange udfordringer forbundet med metoden, fordi sygeplejersker hele tiden skal overvåge behandlingen, så der ikke opstår fejl undervejs. Vi vil gerne skabe en løsning, som giver sygeplejerskerne mere tid til andre opgaver,” siger Jacob Juul.

Samarbejde om løsninger

En af de ting, som dommerjuryen fremhævede som en styrke ved Invena Flow Supervisor, var, at de skabte en forståelig og praktisk løsning på et konkret problem. En tilgang, som er et typisk succeskriterie i startup-konkurrencer.

”Invena Flow Supervisor talte både til folks hjerner og hjerter ved at præsentere en simpel og umiddelbart realisérbar løsning, der understøtter sygeplejerskernes arbejde, forbedrer behandlingen og sparer penge i et sundhedssystem fyldt med udfordringer. Det var teamet rigtig god til at kommunikere, så jeg kan godt forstå, at de vandt hovedpræmien,” siger en af dommerne til Venture Cup, Kristoffer Buch, som til daglig er startup-coach i innovationshubben DTU Skylab.

Invena Flow Supervisor var dog langt fra det eneste DTU-hold, som har lært at udvikle gode idéer og pitche dem foran et stor publikum. Fire af de fem hold, som hver vandt en af kategorierne Product & Design, HealthTech, GreenTech, NextGen Logistics og Service Innovation samt 10.000 kr., havde nemlig studerende fra DTU på holdet.

”DTU har satset benhårdt på at udvikle en startup-kultur, og så ligger det bare i ingeniør-DNA’et at skabe anvendelige løsninger. Halvdelen af holdene med DTU-deltagelse havde også medlemmer fra andre universiteter, og vi ønsker at se endnu flere samarbejder på tværs i fremtiden, for det giver bare bedre projekter og mere erfaring,” siger Kristoffer Buch og understreger, at to af de vindende hold var et samarbejde mellem studerende fra DTU og CBS.

Særligt erfaringen, man får af at samarbejde med kammerater fra andre studieretninger, fremhæver Jakob Juul fra Invena Flow Supervisor også som et af de vigtigste elementer ved at deltage Venture Cup.

”Vi har lært meget ved at deltage i Venture Cup, men vi har lang vej igen. Så før vores produkt kommer ud i virkeligheden, skal vi først udvikle det, teste det og fejle med det, og så skal vi bygge noget nyt op og teste det igen.”

Ud over Jacob Juul består Invena Flow Supervisor også af Hamid Reza Pieki, som læser en kandidat på Mechanical Engineering, Lukáš Bátrla, som læser en kandidat på Digital Media Engineering, Ali Saleem Aljsine, som læser en kandidat på Mathematical Modelling og Computing, samt Mathias Petersen, som læser en kandidat på Computer Science and Engineering.

Herudover, bestod det oprindelige team fra kurset Hardtech Entrepeneurship også af Christopher Weis Thomasen, som læser en kandidat på Mechanical Engineering og Doth Angellina Pernille Andreasen, som læser en kandidat på Mathematical Modelling og Computing.