Foto Mikkel Adsbøl

Flere og flere unge søger mod teknik og naturvidenskab

Teknik og naturvidenskab er nu for første gang det største hovedområde på de danske universiteter, viser opgørelse.

De tekniske og naturvidenskabelige uddannelser har de seneste ti år øget antallet af bachelorstuderende, og i 2017 blev samfundsvidenskaberne overhalet som det største af de fire hovedområder.

Over 10.300 unge begyndte i 2017 på en uddannelse på det tekniske og naturvidenskabelige område - det hidtil højeste antal nye studerende.

Næsten halvdelen af alle nye bachelorstuderende valgte et studie inden for enten teknik og naturvidenskab eller sundhedsvidenskab. For ti år siden var det blot hver tredje.

Det fremgår af en ny publikation fra Danske Universiteter.

Anders Bjarklev, rektor på DTU og formand for Rektorkollegiet, vurderer, at de unges prioriteter er en reaktion på to forbundne tendenser.

”Universiteterne udvikler hele tiden vores uddannelser i takt med samfundets behov, og de unge er i stigende grad opmærksomme på, hvad arbejdsmarkedet efterspørger,” siger han.

Selv om teknik og naturvidenskab nyder godt af et stigende interesse, er det samlede optag af bachelorstuderende på universiteterne faldet med knap 2.000 færre nye studerende, hvilket især skal tilskrives et betydeligt fald i søgningen mod humaniora.

Publikationen dokumenterer desuden, at studerende i dag gennemfører deres uddannelse på stadig kortere tid. På ti år er den gennemsnitlige studie for en kandidat reduceret fra 6,2 år til 5,5 år.