Slut med at designe en ny løsning til hver kunde

Virksomheden Altan.dk designer ikke længere en ny altan til hver kunde, men lader kunden designe den altan, som virksomheden kan tilbyde. Kodeordet er modularisering.

Virksomheden Altan.dk monterer altaner på eksisterende beboelsesejendomme i hele landet. For få år siden betød en opringning fra et boligselskab, at Altan.dk leverede et specialdesignet tilbud på altaner til netop den ejendom, der var i den anden ende af røret.

"Hvis Borgergade 21 ville have altaner, så lavede vi et design og en løsning til netop dem og navngav den Borgergade 21. Når så Borgergade 23 ringede, lavede vi en ny løsning, der blev døbt Borgergade 23. Vi udviklede en løsning per kunde," forklarer Nils Frederiksen, innovationschef i Altan.dk.

Det blev der lavet om på, da virksomheden begyndte at samarbejde med DTU for mange år siden, men udviklingen blev accelereret i regi af det nationale initiativ MADE – Manufacturing Academy of Denmark – der blev etableret i 2014 under Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Her arbejdede Altan.dk sammen med DTU om at forenkle deres produktprogram ved hjælp af modularisering. Modularisering betyder, at produktsortimentet er opbygget i moduler og typisk ender med at indeholde langt færre komponenter. Til gengæld kan komponenterne kombineres og danne nye løsninger, uden at enkeltdelene skal re-designes.

Ingen nye komponenter

I dag har Altan.dk et standardsortiment, hvor udgangspunktet er to typer altaner: En i stål og en i aluminium. Herefter er kombinationsmulighederne nærmest uendelige inden for valg af altantype, dybde, bund, gulvdække, rækværk og farver. Men som udgangspunkt bliver ingen af komponenterne ændret til den enkelte kunde.

"Vi er gået fra at levere det, kunderne vil have, til at kunderne vil have det, vi kan levere," siger Nils Frederiksen.

Altan.dk’s tidligere problematik med hele tiden at udvikle og levere kundespecifikke løsninger er velkendt. Mange virksomheder arbejder i dag med meget omfattende og komplekse produkt- og produktionsarkitekturer, som er udviklet fra grunden til bestemte løsninger eller kunder.

Ofte har virksomhederne ikke overblik over, hvad der kan genbruges fra projekt til projekt, eller de har designløsninger, der ikke kan kombineres på tværs eller på ny til andre kunder. Kundespecifik produktion er ikke svær i sig selv, men den kan være svær at tjene penge på, bl.a. fordi der bruges mange timer på (gen)udvikling af løsninger.

For mange varianter
"Vi er gået fra at levere det, kunderne vil have, til at kunderne vil have det, vi kan levere. "
Nils Frederiksen

Desuden betyder denne produktionskultur, at der går unødvendigt lang tid, fra virksomheden laver en aftale med en kunde, til kunden rent faktisk modtager en løsning. Produktforenkling er netop det, sektionsleder og professor Niels Henrik Mortensen fra Konstruktion og Produktion på DTU Mekanik har arbejdet med i MADE.

"Et stort problem for produktionsvirksomheder er, at de ofte har rigtig mange produktvarianter, og at alle produkter mødes med høje kvalitetskrav," fortæller han.

"Man kan selvfølgelig ikke slække på kvalitetskravene, men kombinationen af de mange produktvarianter og de mange test og certificeringer, som den voldsomme mængde af forskellige produkter medfører, betyder, at virksomhederne får sværere og sværere ved at reagere rettidigt over for markedet og kundens behov."

I slutningen af 2016 blev MADE udvidet til MADE Digital med en samlet investering på 196 mio. kr. fra bl.a. Innovationsfonden. I MADE Digital skal forskere og praktikere fra virksomhederne arbejde tæt sammen om at udvikle og implementere digitale løsninger, der er skræddersyet til danske produktionsvirksomheder.

Altan.dk er klar til at gå videre med samarbejdet med DTU i MADE Digital. Virksomheden skal sammen med DTU Mekanik og DTU Management sikre en yderligere digitalisering af Altan.dk. Denne digitalisering skal blandt andet føre til en mere strømlinet og smidig ordrehåndtering i virksomheden.

Læs mere på www.made.dk