Foto: Nenad Mijatovic

Studerende deltog for første gang i Formula Student med elektrisk racerbil

Kun en femtedel af holdene, vælger at bygge en elektrisk racerbil til Formula Student, fordi det er så komplekst. Ikke desto mindre var det, hvad det første DTU-hold gjorde, da de deltog i den britiske racerbils-konkurrence i sidste uge.

Studerende fra DTU deltog i sidste uge for første gang i ’Formula Student UK’, hvor universitetsstuderende fra hele verden dyster om, hvem der kan bygge den hurtigste racerbil.

Her konkurrerer forbrændingsmotorer og elbiler side om side, og holdene bestemmer selv, hvilken slags racerbil de vil stille op med.

”Det er kun omtrent 1/5 af alle hold, der laver elektrisk racerbil, og det er helt uhørt, at man forsøger det første år. Det er mere komplekst, der er flere sikkerhedskrav og komponenterne, bilen består af, er generelt dyrere,” siger talsperson for holdet DTU Vermilion Racing, Robin Swann, som læser Produktion og konstruktion på 4. semester.

Ud af i alt 81 hold deltog 15 med en elektrisk racerbil. Kun fem af disse hold kom igennem den tekniske kontrol og fik lov at køre ræs, og her var DTU desværre ikke en af dem.

”Vi nåede ikke at fuldende bilen før konkurrencen, men var ganske tæt på. Vi tager nu noget meget tiltrængt ferie og vil derefter bruge august måned på at få bilen til at køre. Men vi har nu lagt en god base, som vi kan udvikle fra, hvor vi det kommende år vil fokusere på batteriboks, motorer og chassis. Men det allervigtigste for projektet er, at de studerende bliver inspireret til at tænke nyt,” siger Robin Swann.

Omkring 10 medlemmer fortsætter på holdet til næste års konkurrence, men også nye studerende skal rekrutteres. Her håber holdet, at kunne få fat i en bred palette fra forskellige studieretninger.

”Vi håber at fange nogle elektro-, software-, mekanik-, design- og managementstuderende. Det er en unik mulighed, hvis man er interesseret i elektriske biler og vil gå helt i dybden med det tekniske og udviklingsprocessen,” siger Robin Swann.

Du kan se en video fra konkurrencen her.