Steen Brogaard

Biologi som en del af ingeniørens faglighed

DTU er i gang med at undersøge, hvordan vi kan implementere biologi i civilbacheloruddannelsen.

Synspunktet er bragt i Magasinet Dynamo #52.

Tidligere talte man om ingeniørvidenskabens fire klassiske retninger: bygnings-, maskin-, kemi- og elektroretningen. Uanset retning blev alle uddannet i en række grundfag: matematik, kemi og fysik. Sådan er det også i dag. Det sikrer en kernefaglighed i ingeniører, så vi på tværs af faglige specialer kan forstå og samarbejde med hinanden.

I de seneste årtier er biologien i stigende grad blevet en del af ingeniørens arbejdsdomæne. På DTU har vi i dag kvantefysikere, der arbejder med kræftdiagnosticering, og elektroingeniører, der udvikler sensorer, som kan redde operationspatienter fra livstruende komplikationer. Det er eksempler på vores life science-forskning.

"Det er vigtigt, at ingeniørernes fælles sprog og fælles faglige fundament afspejler samfundet og den udvikling, der sker her."

Life science har samfundets fokus. Og ikke uden grund. De nyeste analyser fra både regeringens vækstteam og Dansk Industri samt DTU viser, at life science-industrien er en vigtig vækstmotor i det danske samfund, og at virksomhederne er afhængige af at kunne rekruttere veluddannede medarbejdere fra stærke videns- og forskningsmiljøer.

DTU er i gang med at undersøge, hvordan vi kan implementere biologi i civilbacheloruddannelsen. Det er vigtigt, at ingeniørernes fælles sprog og fælles faglige fundament afspejler samfundet og den udvikling, der sker her. Det er ikke nyt. Ingeniøruddannelserne har udviklet sig lige siden begyndelsen af 1800-tallet, hvor man kun kunne studere til maskin- eller kemiingeniør.

DTU er ikke det første tekniske universitet, der har fået den tanke at inkludere biologi. I USA på California Institute of Technology (Caltech) er biologi allerede en del af kernestoffet på bacheloruddannelsen. Caltech betragter nemlig en universitetsuddannelse som mere end faglig specialisering. Det handler også om almen dannelse, hvor de studerende opnår både bredde og indsigt inden for flere forskellige områder. 

Dette er DTU enig i.