Foto: Flemming Jørgensen

Innovationscamp: kreativitet for begyndere

onsdag 14 jan 15

Kontakt

Claus Thorp Hansen
Lektor, Ph.d.
DTU Mekanik
45 25 62 73
Når innovation skal ind i skoler og ungdomsuddannelser, så sker det bedst når eleverne selv kan få jord under neglene og kan lægge hænderne på løsninger, som de selv har skabt. Omkring 320 elever fra 9. klasser og ungdomsuddannelser i Lyngby-Taarbæk Kommune deltog i arrangementet hvor de fik til opgave at komme med nye løsninger på, hvordan man kan skabe mere liv i Lyngby efter kl. 18.00.

Kreative elever
Stemningen var god og intens i gymnastiksalen på Virum Gymnasium, hvor de næsten 400 elever arbejdede med nye løsninger på opgaven. De to studerende fra Design & Innovationslinjen på DTU Mekanik, Lasse Heigren og David Ginty, deltog i det faglige board sammen med Claus Thorp Hansen, lektor på DTU Mekanik og underviser på samme linje. De gav sammen elevgrupperne faglig feedback i forhold til innovationsindholdet og besvarelsen af opgaven i løbet af dagen.

”Eleverne kom med en bred vifte af idéer, typisk på baggrund af inspiration fra populære byer og arrangementer set andetsteds, eller et bud på hvad der kunne trække dem selv til Lyngby”, fortæller Lasse Heigren. ”Andre skabte helt originale koncepter af forskellig form”. Eleverne, som arbejdede i grupper på 3 – 5, kom med mange forskellige forslag fra diskoteker til en ny isbar eller et højt tårn ovenpå Lyngby storcenter, som skulle op lyse forskellige begivenheder med en stor projektør.

Innovationsarbejde med klassiske udfordringer
Meningen med innovationscampen er at give eleverne konkrete værktøjer til at arbejde med ideudvikling og hvordan de kan målrettes og realiseres. Generelt skal elever i det danske skolesystem lære mere om at arbejde kreativt og at realisere deres ideer. Det er netop det, som de to studerende fra Design & Innovation kunne hjælpe eleverne med i projektet. En vigtig del af at arbejde innovativt er f.eks. at finde ind til kernen af ideen, så den kan videreudvikles og formidles overbevisende, uden at bruge unødvendig tid på de forkerte ting.

”Mange elever havde fine grundidéer,” fortæller Lasse Heigren, ”men faldt i en række velkendte faldgrupper. En gruppe havde f.eks. en idé til et nyt koncept til et diskotek i Lyngby. Men i stedet for at være klare på kernen i ideen brugte de tid på at bygge en skuemodel af hvor Dj’en og baren skulle være, selvom det var irrelevant for konceptet.” Innovation består altså ikke bare i at få ”en god ide”, men er også et spørgsmål om at lære at arbejde konstruktivt med ideudvikling og få erfaring med forskellige værktøjer. Både David Ginty og Lasse Heigren oplevede dagen som en succes: ”Arrangørerne formåede at skabe et både lærerigt, produktivt og rart arrangement”, som Lasse Heigren beskriver det.

Et initiativ fra Vidensby Lyngby
Innovationscampen var arrangeret af Vidensby Lyngby, som hvert år afholder begivenheden. Opgaven ”Mere liv i Lyngby efter kl. 18.00” blev stillet af Lyngby Storcenter, Kulturhuset og Lyngby Boldklub.

Foto: Flemming Jørgensen
Lasse Heigren tv. er ved at færdiggøre 3. semester som kandidatstuderende på Design & Innovation ved DTU Mekanik.
Han starter på sit speciale efter sommerferien i år. David Ginty th. er på 9 semester på Design & Innovation og skal 
til at skrive kandidatspeciale til foråret.” Foto: Flemming Jørgensen.