Afprøvningen fandt sted på Perstrup Beton Industri’s fabrik på Djursland

DTU tester ny, banebrydende broteknologi

fredag 14 dec 12
|

Kontakt

Kristian Dahl Hertz
Professor
DTU Byg
45 25 19 50

Med en ny teknologi udviklet på DTU kan fremtidens vejbroer opføres på en weekend, samtidig med at de er mere miljøvenligt end traditionelle brobyggerier

DTU og et danske konsortium bestående af virksomhederne Abeo, Perstrup, Grontmij og Skandinavisk Spændbeton testede tirsdag 11. december en ny banebrydende broteknologi, der gør det muligt at reducere opførelsen af motorvejsbroer fra måneder til en enkelt weekend.  

Afprøvningen er første led i et tre-årigt udviklingsprojekt og fandt sted på Perstrup Beton Industri’s fabrik på Djursland.  

Teknologien, der er opfundet på DTU Byg af professor Kristian Hertz, er baseret på samme principper som i en perlekæde, hvor man trækker betonelementer på en forspændingsline som perler på en snor. Efterfølgende sammenspændes elementerne til en bue. Processen udføres ved siden af vejen, og den færdige bro kan efterfølgende løftes ud over vejen.  

Den betydelig korte opførelsestid betyder minimale gener for trafikken samtidig med at denne nye type broer er materiale- og CO2-besparende.  Perlekæde-teknologien er såvel som de såkaldt superlette konstruktioner internationalt patenterede opfindelser, som professor Kristian Hertz udviklede i 2011.  

Buen er en af de mest optimale måder at overføre kræfter på. Konstruktionen er imidlertid gået i glemmebogen i de seneste 50 år, fordi det er for dyrt i arbejdskraft at udføre de store tømmerkonstruktioner, som man har brugt til at understøtte dem. Med perlekædeteknologien er dette ikke længere nødvendigt og ved at trække billige masseproducerede superlette dækelementer på en wire, kan de spændes sammen til en bue, der kan hejses på plads. Dermed kan såvel materialeforbruget som byggeomkostninger reduceres betydeligt til gavn for miljøet.  

”Ved afprøvningen blev tre elementer sammenspændt. Formålet var at udvikle samlingsdetaljen mellem elementerne og afprøve den ved at løfte buen og belaste den. Ved løftet blev den belastet svarende til to gange den last, der vil være på den når man løfter en 15 m bro, og ved belastningsprøvningen var der 1.5 gange den kritiske last, der kan optræde i en 15 m bro. Begge prøvninger forløb helt tilfredsstillende,” fortæller Kristian Hertz.  

Konsortiet har tidligere i år modtaget 10 mio. kroner i støtte fra Højteknologifonden.  

Se indslaget i DR Update    

Læs pressemeddelelse fra Højteknologifonden   

Læs artikel i Dynamo om opfindelsen   

Se indslaget i TV2 Øst