Photo: DTU

Mobil service til gadelamperne

mandag 04 apr 16

Kontakt

Henrik Chresten Pedersen
Seniorforsker
DTU Fotonik
46 77 45 50
Gadelamper med LED skal tjekkes og justeres, da deres lysstyrke falder med tiden. DTU-forskere har udviklet en smart metode til servicearbejdet.

LED er det nye sort inden for gadelamper og med god grund, for de er både energieffektive og holdbare. Man kan bare ikke regne med, at de lyser med samme intensitet gennem hele deres måske femtenårige liv. Derfor skal de justeres løbende, og to DTU-forskere har opfundet en metode til vedligeholdelsen, der kan spare lampeejerne for tusindvis af arbejdstimer.

LED-lampernes ældning afhænger af forskellige faktorer som omgivelsernes temperatur, og hvor godt lampen leder varmen væk fra pærerne. Derfor er den så svær at forudsige, at man ikke kan programmere lamperne til at justere sig selv, og satte man en sensor i dem, ville den blive snavset og dermed upålidelig med tiden. I stedet skulle man kunne måle på og fjernstyre lamperne fra en bil, tænkte seniorforsker Henrik Pedersen fra DTU Fotonik, og sammen med seniorudviklingsingeniør Henning Larsen har han udviklet et system med en lyssensor, der monteres på en servicebil, og et kommunikationsmodul, der installeres i lamperne.

Kommunikationsmodulet er et lille stykke elektronik på størrelse med en tændstikæske, som kan sættes til at blinke med en frekvens, der ikke kan ses med det blotte øje. Hver lampe har sin egen unikke blinkefrekvens og er registreret på GPS-koordinaterne i en database. På et signal fra servicebilen begynder hele gadens lamper at blinke, og derefter kører bilen ind under hver enkelt lampe og beregner dens lysniveau, hvorefter den sender besked til lampen om at skrue op eller ned efter behov.

Firmaet HeSaLight har købt Henrik Pedersens og Henning Larsens patent ComLight og omdøbt det til TrueLight. Opfindelsen har også hurtigt vist sin værdi i forbindelse med en stor ordre på 30.000 lamper til et projekt i Chile, hvor kunden stillede krav om, at anlægget skulle valideres. Det ville tage 2.000 mandetimer, hvis det skulle gøres manuelt. Med TrueLight kan det gøres på under 50 timer.

Sådan virker TrueLight

Photo: DTU

Lampe nr. 1 blinker med 1000 Hz, lampe nr. 2 med 1005 Hz, lampe nr. 3 med 1010 Hz osv. Disse frekvenser benyttes af sensoren på bilen, til at identificere lampen.

DTU Smart Avenue er et nyt outdoor living lab på DTU. Se video.

Relaterede Videoer  

Vis flere