Foto: Stamers Kontor

Et skridt tættere på et samlet life science-forskningsmiljø

Bioteknologi og biokemi Bakterier og mikroorganismer Celler Biologiske systemer
Grundstensnedlæggelse på ny bioteknologisk laboratoriebygning på Lyngby Campus markerer, at DTU realiserer visionen om et samlet life science-forskermiljø i Lyngby.

DTU kunne fredag den 24. april fejre grundstensnedlæggelse på bygning 220, som skal huse bioteknologisk forskning fra DTU Biosustain, også kendt som Novo Nordisk Foundation Center for Biosustainability.

Grundstensnedlæggelsen var også en markering af, at DTU er på vej til at virkeliggøre visionen om at samle universitetets life science-forskning i Lyngby, fremgik det af prorektor Henrik Caspar Wegeners tale.

Et samlet life science-hub i Lyngby

”Vi er nu tættere på opfyldelsen af vores vision om et samlet life science-hub på vores campus i Lyngby. DTU Biosustain får en central placering på campus og bliver nabo til størstedelen af DTU’s life science- og bioengineering-bygninger og aktiviteter,” sagde prorektoren og fremhævede samtidigt, at DTU i sin strategi for 2014-2019 har et mål om at udvikle de dele af life-science, som i et ingeniørmæssigt perspektiv udgør et stadigt voksende og centralt element i universitetets virksomhed.
Læs hele DTU’s strategi 2014-2019 her.

Cellefabrikker en vigtig del af dansk produktion

Direktør ved DTU Biosustain, Bernhard Palsson, bemærkede i sin tale, at det er en stor fornøjelse at se bygningen skyde i vejret:

”Det er en stor dag for DTU Biosustain og en stor fornøjelse at se vores fremtidige hjem, hvor vi håber, at opfylde vores mission, som er at udvikle cellefabrikker, der kan frembringe forskellige kemikalier og lægemidler.”

Bernhard Palsson pointerede også, at det er en glædelig dag for Danmark:

”Flere af jer ved måske ikke, at 40 procent af den danske produktion sker ved hjælp af cellefabrikker. Vores forskningscenter bliver sandsynligvis meget vigtigt for den danske industris fremtidige udvikling.”

"40 procent af den danske produktion sker ved hjælp af cellefabrikker. Vores forskningscenter bliver sandsynligvis meget vigtigt for den danske industris fremtidige udvikling."
Bernhard Palsson, direktør, DTU Biosustain

Efter talerne blev en tidskapsel placeret i bygningens fundament. Kapslen indeholder bl.a. stammer fra mikroorganismer, som er væsentlige i DTU Biosustains forskning: Gær, E. Coli, CHO-celler og streptomyces.

Den højeste bygning på Lyngby Campus

Med seks etager bliver bygning 220 den højeste bygning på Lyngby Campus. Den får en central placering i anden kvadrant, som er den nordlige ende af campus, tæt på DTU Kemi, DTU Systembiologi og DTU Kemiteknik, der også arbejder inden for life science og bioengineering. DTU Biosustain bliver desuden nabo til det store Life Science & Bioengineering bygningskompleks, hvor DTU Aqua, DTU Fødevareinstituttet og DTU Veterinærinstituttet flytter ind i 2016.

Bygning 220 skal indrettes med avancerede forskningslaboratorier, samt møde- og kontorfaciliteter og fællesarealer for DTU, og bygningen forventes at stå klar i 2016.