Foto: Kaare Smith

Analyse: DTU indgår flest samarbejdsaftaler med erhvervslivet

Entreprenørskab Innovation og produktudvikling
DI-Analyse viser stor fremgang i antallet af virksomheder som finder samarbejdet med DTU og øvrige universiteter ”meget godt” eller ”godt”

DTU er det universitet i Danmark, som står bag flest samarbejdsaftaler med erhvervslivet. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri, som afspejler en positiv udvikling i samarbejdet mellem erhvervslivet og universiteterne.

DI´s analyse Danmark tilbage på vidensporet IV viser, at DTU indgik godt 600 samarbejdsaftaler med erhvervslivet i 2016. Aarhus Universitet, AU, og Københavns Universitet, KU, følger efter, mens Aalborg Universitet, AAU, med godt 300 er nummer fire.

”Vi glæder os over, at DTU står stærkt i samarbejdet med erhvervslivet. Det er en berettiget forventning at have til os som teknisk universitet, at vi ligger i front i udvikling af nye produkter eller optimering af produktion i både nyetablerede og eksisterende virksomheder. Vi forsøger hele tiden at forbedre os, og har de senere år arbejdet med at skabe gennemsigtighed i vores processer ved at offentliggøre vores standarder og udarbejde informationsmateriale om aftaler,” siger Marianne Thellersen, Koncerndirektør for innovation og entrepreneurskab på DTU.

Blandt de adspurgte virksomheder i DI´s analyse svarer 2/3, at de har erfaring med at samarbejde med et universitet. Samtidig angiver knap halvdelen, at de har samarbejdet med to eller flere universiteter. Størstedelen af virksomhederne vurderer, at samarbejdet med DTU, AAU, SDU og AU er ”meget godt” eller ”godt”.

Virksomhedernes tilfredshed med hvert enkelt universitet er steget markant fra 2014, hvor DI gennemførte en lignende spørgeskemaundersøgelse. Mens godt 60 pct. af virksomhederne vurderede, at samarbejdet med universiteterne var ”meget godt” eller ”godt” i 2014, gjaldt dette 80 pct. af virksomhederne i 2018.