Photo: SINTEF

Dansk-norsk samarbejde om havvind udvides

Vindenergi Energi

Bedre og billigere havvindmølleparker er målet for nyt dansk-norsk samarbejde.

Onsdag 16. januar underskrev rektorerne fra DTU og Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet (NTNU) samt koncernchefen i det norske forskningsinstitut SINTEF en ny samarbejdsaftale og markerede samtidig starten på et fælles forskningscenter, Nordic Offshore Wind R&I Centre – NOWRIC, der skal udvikle nye og bedre løsninger for havvindmølleparker sammen med industrien.

Temaerne for samarbejdet er blandt andet:

• Fundamenter, materialer og marine operationer
  • Nettilkobling, systemintegration og energilagring
  • Digitalisering, drift og vedligehold samt styringssystemer for havvindmølleparker.

DTU, NTNU og SINTEF har nogle af Europas stærkeste fagmiljøer inden for havvind, og deres forskningsmiljøer og infrastruktur supplerer hinanden fint, så de tre partnere er glade for, at samarbejdet udvides.

"Havvind er en vigtig, miljøvenlig energikilde. Der har været en fantastisk udvikling globalt de seneste år. Samtidig er teknologien i stadig udvikling, og fortsat forskning og innovation er afgørende for, at vi lykkes med rimeligere og bedre løsninger. Når vi yderligere forstærker sammenhængen mellem DTU's betydelige kendskab til vindenergi med vores norske topmissionssystemer og støtte til havindustrien, vil vi være i stand til at bidrage væsentligt til at nå dette i samarbejde med branchen," siger koncernchef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv.

DTU's rektor Anders O. Bjarklev siger:

"Vi har gennem mange år haft et stærkt forskningssamarbejde med NTNU og SINTEF. Med denne samarbejdsaftale inden for havvind etablerer vi nu et slagkraftigt partnerskab, som vil kunne levere forskning og innovation af højeste kvalitet til fordel for næringsliv og samfundet."

Også NTNU glæder sig over samarbejdet:

"Det bliver et win-vind(!)-samarbejde for tre stærke kompetencemiljøer, der kender hinanden godt. NTNU har alene uddannet mere end 50 ph.d.er inden for havvind i løbet af de sidste 10 år. Samarbejdet med DTU og SINTEF gør, at vi nu får samlet det bedste fra Skandinavien inden for faget og bliver i stand til at sætte fart på den produktion af viden inden for ny energi, som verden trænger til," siger rektor Gunnar Bovim.