Affald

Strømpil på Roskilde Festivalens elektroniske affald

Miljø og forurening Affaldshåndtering

Syv DTU-studerende tilbragte en stor del af årets Roskilde Festival med at gennemgå affald fra to campingområder for at finde ud af, hvor mange elektroniske efterladenskaber og brugte batterier, der ender blandt det almindelige affald og dermed på forbrændingen. De fandt mange sjove ting i poserne, men den største mængde lå tilbage på jorden, da gæsterne var taget af sted.

Det var ikke det mest delikate projekt, syv miljøingeniørstuderende havde kastet sig over i forbindelse med årets Roskilde Festival. Men når man brænder for affald, som en af dem siger, så klarer man sagtens at stå på hovedet i affaldsposer to gange i døgnet.

De studerende havde delt opgaven med at lede efter batterier og elektronisk affald imellem sig, så en gruppe koncentrerede sig om det ’pæne’ campingområde J, kaldet Silent & Clean, mens en anden så på L, der regnes som det mest ’vilde’ område.

”Vi gik ud fra, at vi på den måde kunne få en fornemmelse af minimums- og maksimumsmængden af den type affald, men vi kunne ikke nå at undersøge de mængder, der skal til for at få et statistisk korrekt resultat,” siger Mathias L. Pape fra L-gruppen. ”Derfor må man betragte dette som en pilotundersøgelse, der bare viser en tendens. Den er til gengæld helt klar: En del brugte batterier og elektronikaffald ender sammen med det almindelige affald; men den største mængde finder man efterladt på jorden, når gæsterne er taget hjem. Alt dette bliver samlet med en bulldozer og ender også på forbrændingen, hvor det kan belaste miljøet.”

Miljøingeniørstuderende fra DTU ser på elektronisk affald på Roskilde Festivalen

Fra motorcykelbatterier til halve mobiltelefoner
De studerendes undersøgelse var delt op i to: I festivalperioden udtog de en tilfældig mængde af affaldsposer fra hver deres område og så nærmere på posernes indhold. Og dagen efter at gæsterne var taget hjem, gennemgik de på nøje udvalgte dele af pladsen, hvad der var efterladt på jorden.

”Mængden af elektronisk affald varierede meget,” fortæller Mathias. ”I en kvadrat fandt vi en pose med hele 20 alkaline-batterier og et tungt bly/syre-batteri til en motorcykel, i andre var der næsten ingenting.  Blandt det elektroniske affald var der en mp3-afspiller, en halv mobiltelefon, mange mobilopladere og lyskæder med miljøskadelige nikkelbatterier. ”

Undersøgelsen var som sagt ikke stor nok til, at man kan udlede præcise tal for, hvor meget af det kedelige affald, der endte i almindelige affaldsposer eller på jorden. Men ifølge deres tal regner gruppen med, at der i L var 50 kg batterier og 70 kg elektronisk affald i dagrenovationsposerne under festivalen, og henholdsvis 894 og 353 kg efterladt på området.

Campingområde L, efter Roskilde Festivalen var slut

J var ganske rigtigt pænere
I campingområdet Silent & Clean var der tydeligt pænere end i alle de andre og ikke nær så meget af det miljøbelastende affald i dagrenovationen eller efterladt på jorden.

”Under festivalen fandt vi stort set kun batterier og intet elektronisk affald i skraldeposerne,” fortæller Line Geest Jakobsen. ”Efter festivalen fandt vi nogle batterier, en solcelleplade fra en solcellelampe, en lygte og en pære. Vi så altså ligesom L-gruppen en tydelig forskel på, hvad folk smider ud under festivalen, og hvad der efterlades. ”

Roskilde Festival får rapporten
De studerende synes, de har haft en kanon oplevelse med dette projekt i den virkelige verden. Inden længe afleverer de en rapport om deres undersøgelse; i princippet en eksamensrapport som så mange andre, men samtidig et nyttigt redskab for Roskilde Festivalledelsen, der kan bruge tallene til at planlægge næste års miljøindsats.

/-/media/dtudk/nyheder/arkiv/strømpil-på-roskilde-festivalens-elektroniske-affald/affald_resultat_graf.jpg

WEEE: Waste Electrical and Electronic Equipment.

Figuren viser udviklingen af det målte indhold af hhv. batterier (blå) og WEEE (rød) målt som % masse af den samlede affaldsprøve, samt gennemsnittet af disse målinger (linje) over festivalperioden.  De to punkter for det målte indhold af henholdsvis WEEE og batterier på hver af de fire prøvetagningsdage repræsenterer en prøve udtaget om formiddagen mellem kl. 11 og 12 og en udtaget om aftenen mellem kl. 18 og 19.

Deltagere i affaldsprojektet

L-gruppen: Mathias L. Pape (s113341@student.dtu.dk), Patrick U. Nørregaard og Cindy M. Jespersen

J-gruppen: Charlotte Frausing (s093176@student.dtu.dk), Line Geest Jakobsen, Marie Maarbjerg Søndergaard og Andreas Olesen

Vejleder lektor Thomas Astrup (thas@env.dtu.dk)