Photo: Timm Becker

Den Nationale Vindtunnel på DTU Risø Campus indvies medio april

Vindenergi

10. april er datoen, hvor den nye nationale vindtunnel på DTU bliver indviet. Vindtunnelen forventes at blive taget i brug til september.

Efter flere års arbejde, bliver Den Nationale Vindtunnel på DTU Risø Campus endeligt indviet. Selve indvielsen finder sted den 10. april, hvor samarbejdspartnere og industrien er inviteret.

Poul la Cour Tunnelen, som den hedder i daglig tale, bliver en del af den nationale forskningsinfrastruktur og kommer til at betjene både forskningsinstitutioner og industri globalt.

Vindtunnelen bliver blandt de største universitetsejede tunneler i verden, og kombinationen af testmuligheder gør vindtunnelen til den eneste af sin slags, ikke bare nationalt, men også globalt. Dette skyldes vindtunnelens størrelse, høje strømningshastigheder og muligheden for at kombinere målinger af aerodynamik og støj. Man vil f.eks. kunne udsætte en del af en møllevinge for vindstyrker op til 105 meter i sekundet eller 378 km/t. Det svarer til mere end tre gange orkanstyrke.

Om vindtunnelen siger Peter Hauge Madsen, direktør hos DTU Vindenergi:

”Vi har ventet længe på vindtunnelen. Det ved vi, at industrien også har, så den 10. april bliver en glædens dag. Vindtunnelen er med til at styrke Danmarks position på vindenergiområdet,” lyder det.

I brug til september
Selv om vindtunnelen officielt indvies den 10. april, så vil de første måneder blive brugt til at teste og kalibrere Vindtunnel. Vi glæder os til i efteråret at tage den i brug til forskning og industrielle opgaver, siger Peter Hauge Madsen.

Læs mere om vindtunnelen her.