Foto: Robert Anders

Ny type stadionlys reducerer lysforurening og naboklager

Energieffektivisering Lyskilder Optik
Flere kommuner kæmper med naboklager over gener fra lys på sportspladser. Nu har en DTU-forsker opfundet en linse, som løser problemet og halverer strømforbruget.

Tidligere lå sportspladserne uden for byen, men i takt med at byerne vokser, er mange sportsanlæg kommet til at ligge midt i villaområder tæt på folks haver. Og det er blevet populært at dyrke idræt. Hvert år skyder der 30 kunstgræsbaner op rundt om i landet, og klubberne vil gerne spille til sent ud på aftenen.

"Det er en mærkbar forbedring sammenlignet med den gamle belysning, som bestod af halogenpærer. Og så forstyrrer lyset heller ikke længere naboerne"
Formand for Himmelev-Veddelev Boldklub Carsten Reinholdt

Derfor er problemet med naboer, som klager over det stærke lys, vokset støt de senere år.

Nogle kommuner har forsøgt sig med regler for, hvornår stadionlyset må være tændt og trods regler for lysstyrken, er naboerne stadig generede, og det har været svært at finde løsninger, der tilgodeser alle parter.

Seniorforsker fra DTU Fotonik Henrik Chresten Pedersen var derfor ikke i tvivl, da han blev kontaktet af det danske firma NorthLED, som ville samarbejde om at finde en løsning.

Ny opfindelse på LED-teknologi

Henrik forsker til dagligt i lys, og det lykkedes ham at opfinde en helt ny type linse, som sørger for, at lyset kun rammer sportspladsen og samtidig bruger mindre strøm.

”Tidligere har det ikke været muligt at benytte den energibesparende LED-teknologi til sportspladser, fordi LED-lys på en høj mast ikke kunne målrettes til kun at lyse ned på banen. Det problem fik dog vi heldigvis løst, så linsen reducerer ikke bare lysforureningen, men også strømforbruget”, forklarer Henrik.

Linsen er lavet af et stykke akryl, som placeres foran en LED-pære. Akrylet sikrer, at lyset rammer præcist på banen. Faktisk er den nye linse så effektiv, at den reducerer lysforureningen med hele 90 procent og energiforbruget med 48 procent.

De nye LED-pærer holder også meget længere.

”LED-pærerne brænder i gennemsnit 50.000 timer, hvor de gamle halogenpærer kun holdt i cirka 1000 - 3000 timer. Det er en stor fordel, at pærerne holder så længe, da det er ret besværligt at skifte pærer i en 18 meter høj mast”, siger Henrik.

Illustration: DTU Fotonik

Til venstre ses det traditionelle stadionlys på en fodboldbane og til højre det nye lys. Illustration: DTU Fotonik.

Lamper testet siden efteråret

For at linsen kan bruges til sportspladser, er den blevet bygget ind i paneler på specialdesignede lamper, som kan monteres på en mast. Den del har NorthLED har stået for.

Den nye linse er siden efteråret blevet testet i Roskilde, og Himmelev-Veddelev Boldklub og klubbens naboer i Roskilde Kommune var derfor blandt de første, som fik glæde af den nye opfindelse.

”Vi er meget begejstrede for vores nye lys. Det er meget mere skarpt. Før faldt lyset i felter, men nu er hele banen lyst ordentligt op. Det er en mærkbar forbedring sammenlignet med den gamle belysning, som bestod af halogenpærer. Og så forstyrrer lyset heller ikke længere naboerne, fortæller formand for Himmelev-Veddelev Boldklub Carsten Reinholdt.

Han har ikke har hørt fra utilfredse naboer, siden de nye lamper blev sat op i efteråret. Og som noget nyt, kan han endda styre lyset fra en app på mobiltelefonen, så han er yderst tilfreds.

Himmelev-Veddelev Boldklub har stadig bevaret de gamle halogen-stadionlamper. Banen med det nye lys fungerer nemlig nu som showcase, så andre kommuner, installatører og ingeniører kan opleve, hvor stor forskellen er på det nye og det gamle lys. Både i Aarhus, Rudersdal og Silkeborg kommune overvejer man, at få lamperne installeret.

Projektet og test af lyset blev afsluttet i januar 2018, og Henrik Chresten Pedersen har søgt om patent på linsen sammen med firmaet NorthLED.