GRACE 2 'reentry-point' december 2017 (Kort: DTU Space/NASA)

Ni-årig vinder rumdyst og et møde med Andreas Mogensen

Satelitter Jordobservation

Sirius fra Jægerspris gav det bedste bud på, hvornår satellitten GRACE 2, som DTU Space har bidraget til, ville nå Jordens atmosfære. Nu skal han møde Andreas Mogensen på DTU.

Så er der fundet en vinder i konkurrencen om at gætte, hvornår GRACE 2-satellitten ville ramme Jordens atmosfære og brænde op. DTU Space har nu fået verificeret, at det skete kl. 01.16 om morgenen juleaftensdag. Her blev den udtjente klimasatellit til et stjerneskud på himlen ud for Alaskas vestkyst.

Og det blev 9-årige Sirius Vallø fra Jægerspris som - med en smule hjælp fra sin far - kom tættetst på blandt de mange deltagere i konkurrencen. Sirius gættede på, at GRACE 2 ville ramme atmosfæren "den 24/12 kl. 02:13 dansk tid", altså inden for en time, efter det faktisk skete.

"Min far har fortalt os (Sirius og storebror Wilhelm, red.) alt muligt om rummet. Han siger, at astronaut er det sejeste job i hele verden, men også det sværeste at blive," sagde Sirius Vallø til videnskab.dk, da han fik at vide, han havde vundet.

Glæder sig til at møde Danmarks astronaut

Nu skal han så besøge DTU Space for at få sin præmie: Chokolade, en rundvisning på DTU Space og ikke mindst mødet med den danske astronaut Andreas Mogensen, som Sirius glæder sig allermest til.

Konkurrencen, der blev sat i værk i december i samarbejde mellem DTU Space og videnskab.dk, har været med til at sætte fokus på den unikke klimamission, som består af de to satellitter GRACE 1 og GRACE 2.  De blev sendt i rummet af NASA i 2002 og har siden foretaget omfattende kortlægning af jordens klima.

15 år i rummet

Efter 15 år i rummet har satellitterne udtjent deres formål og blev derfor i slutningen af 2017 styret mod Jorden for at brænde op i atmosfæren.

Det præcise tidspunkt og sted var dog ikke kendt. Mens GRACE 2 kom først, er søstersatellitten GRACE 1 nu også på vej ned.

Blandt deltagerne i konkurrencen var både skolebørn, gymnasielever og universitetsstuderende. Men det blev altså 9-årige Sirius, der gav det bedste bud.

(På kortet fra NASA øverst ses den bane, GRACE 2 kom ind mod Jorden i, og beregninger viser, at den formentlig har ramt atmosfæren - 're-entry'-punktet - over havet ud for det vestlige Alaska cirka 200 kilometer øst for byen Nome.)