Unge iværksættere vil løse klimaudfordringer

Miljø og forurening

Startups og unge iværksættere fra hele verden mødes på DTU til Next Generation P4G-møde om FNs verdensmål.

Unge iværksættere fra hele verden mødes på DTU som optakt til det internationale P4G-topmøde om partnerskaber for FN´s 17 verdensmål, der afholdes i København den 19.-20. oktober. Aktivitetssporet for de unge – Next Generation P4G – er et initiativ udviklet i et samarbejde mellem danske universiteter og afholdes på DTU Skylab, som har stor erfaring med at understøtte innovation blandt unge.

”DTU har et stærkt engagement i verdensmålene. Det kommer også til udtryk i de projekter, som de studerende kaster sig over og udvikler i DTU's økosystem af startups. Til P4G-topmødet glæder vi os til at se studerende og unge iværksættere fra hele verden mødes på DTU for at udveksle idéer og løsninger til hinanden og til deltagerne til topmødet,” siger Marie Louise Møllebæk Pollmann-Larsen, projektleder fra DTU Skylab.

Hun forklarer, at DTU Skylab er vant til at tænke i partnerskaber, der kan understøtte innovation og iværksætteri. Det gælder blandt andet initiativerne Young Academics, Young Entrepreneurs og Young Influencers, der alle tre hører under P4G Next Generation, og som er blevet udviklet i tæt partnerskab med bl.a. udenrigsministeriet, P4G, State of Green, Hansen & Ersbøll Agenda og SDG Student Ambassadors.

På Next Generation P4G vil 15 tech-startups fra Danmark, Sydkorea, Kenya og Etiopien præsentere deres bæredygtige løsninger inden for vand, energi, fødevarer, cirkulær økonomi og bæredygtige byer. Derudover vil minister for udviklingssamarbejde i Danmark Ulla Tørnæs, Flemming Besenbacher, formand for Carlsberg Foundation og Mark Watts, Administrerende Direktør for C40, give deres perspektiver på P4G-partnerskaberne og den næste generations rolle i at fremskyndende løsninger på FN´s verdensmål.

Kort om P4G-topmødet

Danmark inviterer til P4G-topmøde - Partnerskab for grøn vækst og de globale mål 2030, som afholdes i København den 19.-20. oktober. Topmødet skal sætte fart på omstillingen til en bæredygtig global økonomi. Der er fokus på at udvikle, udbrede og finansiere offentlig-private partnerskaber, der kan føre til samarbejde om konkrete løsninger på f.eks. madspild, plastik i havene, overforbrug af ressourcer, vandmangel, forurening og trængsel i storbyer.

Topmødet strækker sig over to dage. Første dag vil statsminister Lars Løkke Rasmussen byde velkommen i Dansk Industri. Senere vil Miljø- og Fødevareministeriet, Energi, Forsynings- og Klimaministeriet, Erhvervsministeriet og Københavns Kommune være værter for en række sessioner om fødevarer og landbrug, vand, energi, bæredygtige byer og cirkulær økonomi. Næste dag åbnes dørene for stats- og regeringschefer i DR’s koncertsal. Her vil fokus være på politisk lederskab på globalt niveau. Ikke blot for politikere, men for globale ledere fra byer, erhvervsliv, civilsamfund og videns-institutioner.

P4G er et globalt initiativ med en ambition om at blive verdens førende forum for at udvikle konkrete offentlig-private partnerskaber i stor målestok, for at opfylde målene for bæredygtig udvikling og for Paris-klimaaftalen.

Topmødet tæller deltagere fra 47 forskellige lande, der tilsammen repræsenterer 73 procent af verdens befolkning. Derudover deltager stats- og regeringschefer fra bl.a. Vietnam, Sydkorea og Nederlandene, samt 20 ministre fra en række andre lande i P4G-topmødet.