Foto Colurbox

Bakterier i livmoderen kan påvirke fostre

Bakterier og mikroorganismer Sundhed og sygdomme
Kvinder kan have bakterier i livmoderen, som kan få betydning for fostres immunsystem, viser ny forskning. Hidtil har æggestokke, æggeledere og livmoder været anset for at være et sterilt miljø.

Et nyt forskningsresultat baseret på prøver fra 110 kinesiske kvinder i den fødedygtige alder, som var indlagt på hospitaler i Kina, har vist, at der eksisterer levende bakterier i kvinders livmoder, som kan have betydning for udviklingen af fostres immunsystem. Resultatet er er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

Forskningen er udført på Institute of Metagenomics, BGI-Shenzhen, Kina i samarbejde mellem Københavns Universitet, Nasjonalt Institutt for Ernæring- og Sjømatsforskning, Bergen, og DTU Bioengineering.

Kvinderne i studiet var indlagt i forbindelse med lidelser, der krævede operation i bughulen, og forskerne fik tilladelse til at udtage prøver seks steder fra kvindernes reproduktionskanal, blandt andet æggelederne, æggestokkene, livmoderhals og vagina. Forskerne påviser med gensekvensanalyser kolonier af en række bakterier, som florerer fra kvindernes æggestokke til livmoderhalskanalen. Studiet viser, at kvinder har mange mælkesyrebakterier i form af lactobacillus-bakterier i skeden, mens såkaldte pseudomonas-bakterier og en række andre bakteriekolonier findes længere oppe i underlivet.

”En af de vigtige implikationer af vores fund er at de påviste mikroorganismer i kvindens underliv, kan tænkes at spille en rolle i udviklingen af fosterets immunsystem allerede under graviditeten. Vores immunsystem er gearet til at genkende mikroorganismer, og hvis den mekanisme opbygges allerede i graviditeten, så åbner det for et helt nyt perspektiv i forhold til nye studier af kvindens rolle i programmeringen af barnets immunsystem i tidligt liv,” siger lektor Susanne Brix fra DTU Bioengineering, som har taget del i studiet.

Susanne Brix peger på, at forskningen kan danne grundlag for at udvikle nye test for sygdomme og lidelser i kvinders underliv, da de har påvist at visse bakterier dominerer ved sygdomme i de øvre dele af kvindens underliv og at disse ændringer også kan identificeres i prøver taget fra livmoderhalsen, der er nemmere at tilgå uden operation.

”Hvis vi får bedre indsigt i sammenhængen mellem bakterier og sygdomme i underlivet, så kan resultaterne bane vej for at vi i fremtiden kan opdage sygdomme i de øvre dele af kvindens underliv ved at teste for bakterier i livmoderhalsen, hvor vi i dag er nødt til at bruge kirurgiske indgreb for at undersøge sygdomme i fx æggelederne,” siger Susanne Brix.