Foto: Søren Svendsen

DTU vinder EM i grøn bilkørsel

Konstruktion og mekanik Forbrændingsmotorer Maskinkonstruktion Elektroteknologi Elektronik Energi Energieffektivisering Fossile brændsler Energiproduktion Klimaændringer
DTU Roadrunners løb søndag eftermiddag af med en flot førsteplads i Shell Eco Marathon. Bioethanol-bilen Dynamo, bygget af DTU-studerende, kørte 599 km på det, der svarer til en liter benzin.

Det handler ikke om at komme først, men om at bruge så lidt brændstof som overhovedet muligt! Ved Shell Eco Marathon sejrer man nemlig ved at køre længst på det, der svarer til en liter benzin.

DTU’s studenterdrevne hold Roadrunners sikrede sig i år et kilometertal på 599 – der indbringer dem ikke blot en solid sejr i ’Alternative Fuel’-klassen, men også en sejr over alle forbrændingsmotorerne i ’Urban Concept’/bybils-kategorien.

Det var dog ikke en konkurrence uden problemer, og opløbet endte som en sand gyser for DTU, der forsøgte at slå holdets egen verdensrekord på 612,3 km/l fra året før.

Grønt EM
Det var 30. år i træk, der blev afholdt Shell Eco Marathon, og i år foregik det på tre forskellige kontinenter. Som konkurrencen vokser år for år minder den mere og mere om en kæmpemæssig festival for teknikinteresserede, der vil udfordre forskellige typer af brændstofs spændvidde.

I alt var omkring 3000 studerende fra 22 forskellige nationer stillet op med tæt på 200 forskellige biler til den europæiske udgave af Eco Marathon som løb af stablen i Rotterdams gader d. 15.-18. maj.

Løbet er organiseret som et rigtigt formel 1-løb, men det er markant mere lydløst, når bilerne triller fra start, pga. de energirigtige motorer.

Hårdt arbejde gav pote
Hvert hold har tre timeslots til at gennemføre fire forsøg, og kun det bedste kommer til at tælle. Efter en hektisk uge i DTU-pitten med konstante tekniske problemer, blev de første forsøg en skuffelse for holdet. Så meget, at holdet valgte at bruge lørdag aften på at skille bilen fuldstændig ad og optimere på enkeltdele. En strategi, der gav pote.

Søndag kørte de i deres 3. forsøg mere end 80 km. mere på literen, end dagen forinden. Det rakte dog ikke til at slå DTU’s egen verdensrekord fra 2013, men det var alligevel et meget tilfreds hold, der modtog pokalen efter en velfortjent sejr:

”Jeg er så stolt af hele holdet, vi har virkelig arbejdet som et team. Vi har forbedret os så meget i løbet af ugen, og på trods af flere kriser har vi hevet sejren hjem. Vi er meget glade,” sagde teamleder Simon Klint Bergh efter afgørelsen var faldet.

Der blev dystet i to kategorier ved Shell Eco Marathon. Prototypeklassen, som tillader holdene at eksperimentere med formen på bilen for f.eks. at mindske friktion, og Urban Concept – bybilsklassen, hvor bilen skal minde så meget som muligt om en rigtig personbil, og f.eks. stoppe mindst én gang pr. runde for at simulere bykørsel. Det var i den sidste kategori, at DTU markerede sig.

Masser af læring med hjem
Shell Eco Marathon er finalen på et økobilskursus på DTU, der spænder over to semestre og tildeler den studerende på kurset 10 ECTS-points. Derfor er det allervigtigste, at de studerende får masser af erfaring – selvom sejren er sød:

”De studerende lærer en masse om energi og teknik, og hvordan man får tingene til at virke i marken. Og ikke mindst lærer de at arbejde sammen som et hold. Vi havde nogle fejl med tændingen af motoren, vi ikke havde set på forhånd derhjemme, så det håndterede vi, mens vi var hernede. De studerende har arbejdet meget systematisk og lavet en effektiv fejlsøgning undervejs. Vi er meget glade og tilfredse,” sagde den kursusansvarlige, lektor Jesper Schramm, inden holdet modtog en velfortjent pokal.

Tekniske specifikationer ved Dynamo

• Brændsel: Bioethanol E100 (2. generation, leveret af Inbicon)
  • Motor: 49cc motor Yamaha Neo 4 (modificeret knallertmotor)
  • HK/Nm: Ca. 2,5 HK v 6000 o/min – 3,4 Nm v 5000 o/min