Building 324, Technical University of Denmark, DTU Compute

Millioner til forskning i behandling af hjertepatienter og psykiatriske og neurologiske sygdomme

Dataanalyse Computerberegning It-systemer Software og programmering Medicinske apparater og systemer Sundhed og sygdomme Matematik

Innovationsfonden har bevilget 27 millioner til to store sundhedsfremmende projekter ved Copenhagen Center for Health Technology, CACHET, hvor DTU Compute og DTU Elektro er involveret.

Projektet RAFAEL - Reaching the Frail Elderly - skal hjælpe hjertepatienter med at give dem et mere fleksibelt og mindre anstrengende behandlingsforløb. Projektet vil udbygge en smidig organisering mellem hospitalets hjertelæger og de praktiserende læger, så hjerterytmeforstyrrelser kan diagnosticeres uden at belaste patienten unødigt. I 2015 var der ca. 600 patienter i Region Hovedstaden, som fik et slagtilfælde, der kunne have været undgået, hvis patienterne havde fået den rette behandling i tide.

For nemmere at følge hjertepatienternes hjerterytme vil REAFAEL-projektet benytte en ny sensor, C3, som er udviklet af den danske virksomhed Cortrium ApS. Sensoren skal måle patienternes hjerterytme og kropsstilling. Patienterne kan bruge sensoren hjemmefra og den er nem at betjene. Både den praktiserende læge og hjertelægerne kan følge patienternes hjerterytme online og sammen med patienten tilrettelægge den behandling, som passer patienten bedst. DTU skal både udvikle avancerede algoritmer, som automatisk kan detektere hjerteflimmer på basis i C3-sensoren og udvikle et system, så patienter og læger kan identificere tidlige advarselstegn på hjerteflimmer.

Læs Innovationsfondens pressemeddelelse

Effektiv overvågning og diagnosticering af psykiatriske og neurologiske sygdomme

Det andet projekt, som har fået Innovationsfondens støtte, er BHRP - Biometrisk Healthcare Research Platform - til forskning i psykiatriske og neurologiske sygdomme ved hjælp af sensorteknologi. Formålet med projektet er at udvikle en forskningsplatform, som er designet specielt til forskere, for at imødegå den hastigt stigende interesse inden for forskning for at overvåge og diagnosticere psykiatriske og neurologiske sygdomme mere effektivt både i patienternes dagligdag (in-the-wild) og i forskningslaboratoriet (in-the-lab). I projektet teamer forskere og læger up med virksomheden iMotions for at bygge og teste den nye platform. DTU vil designe softwarearkitekturen til indsamling af data og udføre avanceret dataanalyse. Der er planlagt to kliniske afprøvninger dels ved Sjællands Universitetshospital (Epilepsi) og dels ved Gillberg Neuropsychiatry Centre (Autisme).

Læs CACHET Receives Funding for two Large Projects from the Innovation Fund Denmark