Nils Foss Exellence Prizes

Der står DTU på dette års Nils Foss Excellence pris for innovativ fødevareforskning

Statistik Fødevarer, fisk og landbrug Matematik Informationsteknologi
20. november 2017 bliver Nils Foss Excellence prisen uddelt til en internationalt anerkendt forsker for innovativ forskning på fødevareområdet. I år er de nominerede til prisen professor Per Brockhoff, DTU Compute og professor Frank Møller Aarestrup, DTU Fødevareinstituttet

Nils Foss Excellence Prisen blev første gang uddelt sidste år. Den gives til en international anerkendt forsker, som i mindst 10 år har stået for innovativ forskning i verdensklasse og bidraget væsentligt til bemærkelsesværdige forbedringer i bæredygtighed, kvalitet eller sikkerhed på fødevareområdet.

Vinderen bliver en DTU-forsker
Med kun to nominerede tilbage i kapløbet om prisen på 100.000 euro, står det allerede nu klart, at det i år bliver en DTU-forsker, der får æren at kunne kalde sig vinder af Nils Foss Excellence Prisen 2017. Komitéen bag prisen har, med deltagelse af bl.a. Københavns Universitets rektor, peget på Per Brockhoff, DTU Compute, og Frank Aarestrup, DTU Fødevareinstituttet, som de to mulige kandidater til prisen i 2017.

To forskellige indfaldsvinkler til fødevarer
Det gælder for begge forskere, at de står bag mange og anerkendte videnskabelige artikler, bøger og bidrag ikke blot til forskningen, men også til gavn for både Danmark og det internationale samfund. Deres forskningsmæssige indfaldsvinkel til fødevareområdet er dog vidt forskellig.

Frank Møller Aarestrup har med udgangspunkt i sammenhænge mellem anvendelse af antibiotika til dyr og sundhedsmæssige konsekvenser for mennesker været en drivende kraft i påvisning af global spredning af resistente bakterier og resistensgener. Hans forskning har haft afgørende indflydelse på, hvordan man anvender antibiotika og kontrollerer antibiotikaresistente bakterier verden over.

Per Bruun Brockhoff arbejder bredt med statistisk metodeudvikling og anvendelser af statistisk dataanalyse i både industriel og forskningsmæssig sammenhæng. Dog med et særligt stort fokus på brug af statistik og dataanalyse inden for levnedsmiddelindustri og -forskning. Han har positioneret sig som international ekspert inden for analyse af sensoriske data (smag/lugt/tekstur).

Prisen bliver for anden gang uddelt den 20. november 2017 på Foss' hovedsæde i Hillerød, sammen med Nils Foss Talent Prisen, der gives til yngre talenter inden fødevareforskningen.