Foto Torben Nielsen

Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU

Elektroteknologi Energi

Skiftet fra benzin til el rummer udfordringer for bilfabrikkerne. Løsningen hedder Vehicle-to-Grid, som DTU’s forskere er specialister i.

Lige nu udvikler fabrikanterne bag bilmærker som Peugeot, Citroën, Opel, Mitsubishi og Nissan fremtidens software til elbiler på DTU. Fabrikanterne vil satse hårdt på en ny type af elbiler, som kan levere strøm til elnettet og derved indgå i det på linje med solceller og vindmøller.

For at elbiler ikke blot evner at suge strøm, men også kan aflade deres batterier og sende strømmen tilbage i elnettet, må de følge et koncept, der kaldes ’Vehicle-to-Grid’ (V2G). Derfor har Mitsubishi Motors Corporation, Renault-Nissan-alliancen og Groupe PSA dannet fælles front i forskningsprojektet Parker, som har base på DTU.

I Parker-projektet er alle testbilerne serieproducerede og af nyeste model. Bl.a. indgår modellerne Citroën Berlingo, Nissan Leaf og Mitsubishi Outlander. Formålet med projektet er at udvikle en fælles standard for V2G.

”Det er første gang, tre internationale bilmærker går sammen om at demonstrere V2G på tværs, ligesom det er den mest grundige og systematiske demonstration af V2G-ydelser på tværs af bilmærker til dato.” siger Peter Bach Andersen, projektleder og seniorforsker på Center for El og Energi, DTU Elektro.

Fordele ved V2G
Der er udfordringer forbundet med skiftet fra benzin- til elbiler. Eksempelvis kan elnettet blive overbelastet lokalt, hvis beboerne i et villakvarter alle kommer hjem fra arbejde ved 17-tiden og sætter deres bil til at lade op.

”Det kan i værste fald mørklægge hele villaveje,” forklarer Peter Bach Andersen.

Derfor vil han og andre af DTU’s elbilforskere inden årets udgang teste bilernes evne til at holde elnettet i balance, så man forebygger, at gader hylles ind i mørke, hvis elbiler bliver hvermandseje. Forskerne vil også teste de algoritmer, der skal styre bilernes evne til at lade op, når der er mest grøn energi i elnettet.

”Det er smart, fordi energi fra vind og sol skal bruges, når den bliver produceret,” siger Peter Bach Andersen.

Når projektperioden for Parker slutter i juli 2018, vil DTU’s forskere analysere, hvilke elnetydelser og tekniske egenskaber elbiler på tværs af mærker skal understøtte for på bedste vis at indgå i elnettet. Herefter er planen at udvikle en standard, som bilfabrikanter verden over kan anvende.