Foto: Colourbox

Få styr på tv-serierne med chatbotten Otto

Informationsteknologi
Chatbotten Otto sørger for, at du aldrig mere går glip af et afsnit eller en sæsonstart af din yndlingsserie. Design og Innovations-studerende Andreas Rafn udviklede den efter selv at have mistet overblikket.

Af Mie Borggreen Winther

Alverdens streamingtjenester og on demand-tv har gjort det let og tilgængeligt at følge med i et utal af serier. Som storforbruger havde Andreas Rafn let ved at miste overblikket over de mange nye afsnit, sæsoner og nyheder, han ville holde sig opdateret på. Hvis han havde det problem, var der nok også andre danskere rundt omkring med den sammen oplevelse – og sådan kom han på ideen til Otto Movie Buddy.

Til daglig læser Andreas en master i Design og Innovation på DTU, og det har han brugt som afsæt for udviklingen af programmet.

”Jeg har sammen med min bror, som er mediegrafiker, udviklet en chatbot, der kan finde de tv-serier, du følger med i, og hjælpe dig med at holde styr på dem,” fortæller han.

En chatbot er, som navnet indikerer, en robot, man kan chatte med. Det foregår på Facebook Messenger, hvor du kan starte en samtale - så beder Otto dig om at nævne en serie, du godt kan lide. Det kan eksempelvis være Game of Thrones, og så finder Otto ud af, hvornår næste sæson starter og sender alle informationer til dig i besked-tråden. Det er også muligt gennem Otto Movie Buddy at abonnere på serierne, sådan at du bliver påmindet, når nye afsnit er tilgængelige eller når en ny sæson starter.

Chatbotten blev lanceret i starten af januar 2017, og har allerede mere end 1000 faste brugere og har fået opmærksomhed på både P3, Radio24syv og på Soundvenues hjemmeside.

"Vi kunne se på brugeraktiviteten, at det mest var serier, folk var interesserede i, så det har vi fokuseret på til at starte med. Vi har planer om at udvide til både spillefilm og til danske film og serier."
Andreas Rafn, atuderende ved Design og Innovation og medudvikler af Otto Movie Buddy

”Det har givet blod på tanden, at folk har været så begejstrede. Vi kan også se, at 95 procent af dem, som har brugt Otto, bliver ved med at bruge den,” siger Andreas Rafn, som er meget glad for det lave frafald.

Foto: Mie Borggreen Winther

Andreas Rafn er studerende ved Design og Innovation og har udviklet chatbotten Otto sammen med sin bror.
Foto: Mie Borggreen Winther.

Machine Learning bag Otto

Otto Movie Buddy er bygget op ved hjælp af Machine Learning, hvilket betyder, at programmet lærer af de mange data, den får fra brugerne. Selvom navnet indikerer, at man kan få hjælp til film, er det indtil videre kun amerikanske tv-serier, den er ajour med.

”Vi kunne se på brugeraktiviteten, at det mest var serier, folk var interesserede i, så det har vi fokuseret på til at starte med. Vi har planer om at udvide til både spillefilm og til danske film og serier,” fortæller Andreas Rafn, men især det sidste er lidt mere omstændeligt på grund af det danske sprog.

Chatbotten Otto henter nemlig oplysningerne fra film- og tv-databaser som IMDB og Rotten Tomatoes, og der kan man ikke finde sendetiderne for Gift ved første blik, Badehotellet og Bonderøven. Den kan godt lære det, men det tager længere tid at lære den det danske indhold at kende.

Andreas og broren Kristoffer brugte to og en halv måned på selve udviklingen af chatbotten, men det har taget lige så lang tid at promovere den og træne den, så den kan besvare folks henvendelser optimalt.

”For eksempel kan vi se, at der er mange som takker – og så duer det jo ikke, at den svarer med "Jeg kender ikke en serie med navnet Tusind Tak". Den kan heller ikke finde ud af stavefejl lige nu, men det skal vi også have arbejdet på.”

Ikke tjent en øre

For Andreas Rafn er det fascinationen, der driver værket. Forårssemesteret 2016 brugte han på udveksling hos Innovation Center Denmark i Silicon Valley, og der er chatbots det, alle taler om, og Andreas Rafn forstår godt hvorfor.

”Vi har alle de her nye teknologier, som kan påvirke den virkelige verden. Min førsteprioritet med Otto er at lave en digital løsning, som skaber værdi. Om ti år har vi noget, der er endnu smartere, fordi det via Machine Learning er muligt at finde mønstre i store mængder data, som algoritmen kan lære af og optimere sig selv ud fra.”

Selvom brødrene Rafn har fat i den lange ende og fundet et marked for Otto, har de ikke tjent en krone på det. Chatbotten er gratis at bruge, og sådan bliver det ved med at være – for han ville heller ikke selv bruge den, hvis det kostede penge, fortæller Andreas Rafn.

”Vi indsamler jo en masse anonyme data fra Otto om, hvilke serier brugerne ser. Vi har selvfølgelig spekuleret i, hvordan man kan tjene penge på det, men lige nu bruger vi vores viden til at optimere Otto, som med tiden bliver mindre og mindre håndholdt.”