MBZIRC 2017, DTU Elektro's team.

Robotforsker tilfreds efter konkurrence med verdens eliteuniversiteter

Elektroteknologi Robotteknik og automation
En sølvmedalje i en af konkurrencedisciplinerne og en samlet fjerdeplads blev resultatet af DTU’s deltagelse i robotkonkurrence i sidste uge.

Ikke overraskende var det de tyske og schweiziske hold, der løb af med sejren ved den nye konkurrence for robotter i Abu Dhabi. Konkurrencen blev afsluttet i lørdags efter tre dages afvikling af de i alt fire forskellige discipliner, hvor både mobile robotter og helikopterrobotter var i sving.

”Vi er glade for, at DTU følger lige i hælene på ETH Zürich og Bonn Universitet, der er blandt Europas bedste tekniske universiteter. Teknisk set er vi fuldt på højde med dem – men de var hurtigere end os. Det er ofte de små marginaler, der afgør en sådan konkurrence, hvor der altid er uforudsigelige elementer som eksempelvis vejrforholdene. Men vi er stolte over at være blevet nummer to i en af konkurrencens discipliner og samlet være placeret som nummer fire af de i alt 25 deltagende universiteter”, fortæller Ole Ravn, der er leder af DTU Elektros arbejde med automation.

Udover ETH Zürich og Bonn Universitet blev et tjekkisk-amerikansk samarbejde samlet placeret bedre end DTU.

Mere fokus på sensorteknologi og realtid
Rent fagligt blev Ole Ravn under konkurrencen mellem verdens eliteuniversiteter overbevist om, at både forskningen og undervisningen på DTU fremover skal have endnu større fokus på den sensorbaserede teknologi og realtidstilpasninger.

”Fremtidens robotter vil være sensorbaserede, så de er i stand til at reagere på ændringer i deres omgivelser. Derudover er der ingen tvivl om, at realtid også får en øget betydning, så robotten reagerer på det helt rigtige tidspunkt – og hverken et par sekunder for tidligt eller sent”, siger han.

Konkurrencen i Abu Dhabi afholdes igen om to år, og Ole Ravn kan godt forestille sig, at DTU deltager igen.

”Teknisk set er vi ligeså dygtige som de andre universiteter og med lidt bedre forhold, fx til at kunne flyve med droner indendørs her på DTU, ville vi også kunne have fået en bedre placering i dette års konkurrence. Vi håber, det bliver muligt i fremtiden, så både forskning og uddannelse inden for droneteknologi, kan styrkes - og ikke er henvist til at foregå på hjørnet af en græsmark i udkanten af campus ”, siger Ole Ravn.

DTU Elektro's robot team with H.E. Merete Juhl, Ambassador of Denmark to the United Arab Emirates and Qatar.

Undervejs i konkurrencen var der stor ros fra alle sider til det danske hold, som i modsætning til nogle af de andre deltagere, havde den helt rigtige teamspirit, hvor alle hjælper hinanden og gør det bedste, de kan. Den danske ambassadør, i De Forenede Arabiske Emirater og Quatar, Merete Juhl kiggede også forbi og overværede en del af konkurrencen.

Konkurrencediscipliner

1. Helikopter-robot skal lande på en lastbil, der bevæger sig i 8-taller på et areal af samme størrelse som en fodboldbane.
  2. Mobil robot skal på den samme bane finde en stor kasse. På kassen er en ventil og 6 skruenøgler, der er tilfældigt ophængt. Robotten skal vælge den rigtige nøgle og skrue ventilen løs.
  3. Tre robothelikoptere skal samtidig finde objekter, fx farvede runde skiver på banen, samle dem op og smide dem i en papirkurv.
  4. Alle tre ovennævnte opgaver skal løses på én gang med i alt fire helikoptere og en kørende robot på banen samtidig.