Foto: Joachim Rode

DTU udnævner ny institutdirektør for DTU Bioinformatik

Bioteknologi og biokemi
Med virkning fra 1. marts har DTU udnævnt professor Haja Kadarmideen som ny institutdirektør for DTU Bioinformatik.

Den nye institutdirektør er australier og kommer fra en stilling som professor og gruppeleder for Animal Breeding, Quantitative Genetics, and Systems Biology på Københavns universitet.

Haja Kadarmideens kernekompetencer er kvantitativ genetik, genetisk epidemiologi, bioinformatik og integrativ systembiologi. Selv om han i sin forskningskarriere primært har beskæftiget sig med veterinær biovidenskab og biomedicin, han har også haft fokus på sygdomme hos mennesker, herunder fedme, diabetes og psykiatriske lidelser i de seneste seks år.

”Haja Kadarmideen er en særdeles kompetent forsker med et omfattende internationalt netværk. Han har været særdeles dygtig til at opnå forskningsbevillinger, og jeg er helt overbevist om, at han er den rette person til at gøre DTU Bioinformatik endnu bedre til at levere forskning og uddannelse til gavn for samfundet,” siger rektor for DTU Anders Bjarklev.

Haja Kadarmideen selv ser frem til sit nye job:

”DTU Bioinformatik råder over meget dygtige og motiverede medarbejdere, omfattende internationale samarbejdsnetværk og en stærk infrastruktur. På den baggrund og kombineret med den rette strategiske planlægning og organisationsstruktur for fremtiden tror jeg, at vi kan nå nye højder,” siger Haja Kadarmideen.

"Haja Kadarmideen er en særdeles kompetent forsker med et omfattende internationalt netværk."
Rektor Anders Bjarklev, DTU

Haja Kadarmideen blev født i Indien, hvor han læste veterinærmedicin (DVM) og veterinær genetik (MVSc), inden han tog en ph.d. i statistisk genetik på University of Guelph (Canada) og Wageningen University (Holland).

Han flyttede til Danmark i 2010 og har siden da arbejdet på Københavns Universitet som professor og gruppeleder for Animal Breeding, Quantitative Genetics, and Systems Biology og fungerede som leder af det eksternt finansierede dansk-indiske BioChild Consortium, der har fokus på fedme, og det dansk-brasilianske GIFT Consortium, der har fokus på dyrs reproduktion.

I Danmark har han vundet adskillige eksterne forskningsbevillinger til sin forskning fra støtteprogrammer. Han har i sine tidligere stillinger i Australien og Schweiz også haft stor succes med ekstern fundraising.