ASIM-opsendelsen 2. april 2018 fra Cape Canaveral i Florida med en SpaceX Falcon 9 raket var succesfuld. (Foto: NASA)

Danmarks store rumprojekt er sendt sikkert i kredsløb

Rumforskning Rumteknologi og instrumenter Klimaændringer
Den dansk-ledede ASIM-mission er opsendt til Den Internationale Rumstation, ISS, for at observere store lyn og røntgenstråling fra tordenvejr. Det skete helt efter planen 2. april kl. 22.30 dansk tid.

Fem, fire, tre, to, en... Danmarks hidtil største rumprojekt ASIM, ’The Atmosphere-Space Interactions Monitor’, er her til aften sendt succesfuldt i rummet med en SpaceX Falcon 9-løfteraket fra Cape Canaveral i Florida.

ASIM-observatoriet er nu på vej mod Den Internationale Rumstation, ISS, ca. 400 km over jorden. Her skal ASIM monteres udvendigt og de kommende år måle de gigantiske lyn, der går opad i atmosfæren fra tordenskyer. Lyn-fænomenerne er kendt som røde feer, blå lyn, haloer og elver.

Tordenvejr indeholder viden om klimaprocesser

Undersøgelserne skal blandt andet kaste lys over, hvilke processer i lynudladningerne, der skaber glimt af højenergetisk røntgenstråling og give viden om, hvordan tordenstorme påvirker stratosfæren. En indsigt, der kan bruges til at forstå klimaprocesser i atmosfæren og forbedre klimamodeller for jorden.

”Opsendelsen af ASIM er et projekt, vi alle kan være stolte over. Det er et godt eksempel på både banebrydende forskning, udvikling af dansk højteknologi og samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv. Samtidig kan ny viden og rummets fascinationskraft bruges i undervisning og uddannelse og til at tiltrække flere studerende til de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser,” siger uddannelses- og forskningsminister Søren Pind.

ASIM er et projekt under dansk ledelse, der gennemføres af Den Europæiske Rumorganisation ESA. Bag ASIM står DTU Space, der har den videnskabelige ledelse og står for dele af instrumentudviklingen, og den danske teknologivirksomhed Terma, som er teknisk hovedansvarlig for ASIM.

Stor tilfredshed på DTU

På DTU er der stor tilfredshed med, at ASIM nu er kommet godt afsted:

"Danmark manifesterer med det her projekt, at vi både kan udvikle ny og avanceret teknologi og stå i spidsen for banebrydende internationale grundforskningsprojekter. Ud over at det er fascinerende at undersøge naturfænomener som de store lyn i atmosfæren, vil ASIM også give os indsigt i klimaprocesser, som kan bidrage til bedre klimamodeller for jorden. På den måde bliver ASIM både til inspiration og gavn for Danmark,” siger direktør på DTU Space, Kristian Pedersen.

Også Carsten Jørgensen, direktør for Terma Space, glæder sig:
“Det har været en stor og spændende udfordring for Terma at stå i spidsen for det internationale team af virksomheder og universiteter, der gennem de seneste 10 år var været involveret i at udvikle ASIM-instrumentet. Projektet har på bedste vis demonstreret, at dansk industri sammen med den danske forskerverden og internationale partnere kan levere banebrydende rumteknologi. ," siger han.

Nu skal ASIM monteres udenpå ISS og derefter gøres klar til at hente videnskabelige data og sende dem tilbage til jorden.
”Vi forventer ASIM vil give os ny viden om lyn og dermed blandt andet bedre modeller for deres indflydelse på koncentrationen af drivhusgasser i atmosfæren,” siger chefkonsulent på DTU Space, Torsten Neubert, der er videnskabeligt ansvarlig for ASIM, og fik ideen til projektet for 20 år siden.