De to vindbiler der deltog i Racing Aeolus Den Helder. Foto Racing Aeolus Den Helder

DTU’s vindbiler kører godt i modvind

Vindenergi
DTU deltog med to biler i international konkurrence for kørsel med vinddrevne biler. Den ene nåede en fart på over 113 procent af vindhastigheden.

Der var godt smæk på vinden med vindhastigheder på mellem 6 og 10 m/s, da DTU’s to vindbiler i dagene 23.-26. august deltog i Racing Aeolus Den Helder i Holland – en international konkurrence for kørsel med vinddrevne biler i modvind.

Konkurrencen havde deltagere fra Danmark, Tyskland, Holland, Tyrkiet og Canada. I alt syv hold og otte biler stillede op, idet DTU’s hold som det eneste havde to biler med; en med mekanisk transmission som alle de andre hold og en med elektrisk transmission. Bilerne endte henholdsvis på en tredje- og fjerdeplads i det samlede resultat.

DTU’s mekaniske vindbil lå helt i top fra starten af løbet med hastigheder på over 100 procent af vindens. På konkurrencens tredje og sidste dag nåede den endda helt op på 113,1 procent. Desværre blev den dog slået på stregen af det canadiske hold, der endte med en tophastighed på 113,9 procent af vindhastigheden.

Kursus i konvertering af vindenergi
Vindbilerne bygges af studerende på kurset 'Design-Byg - Vindenergi konkurrencer' sammen med de to undervisere Mac Gaunaa og Robert Mikkelsen. Formålet med kurset er at introducere de studerende til konvertering af vindenergi, og teorien udmøntes i praksis ved, at de studerende søger at opnå den hurtigst mulige hastighed af en vinddrevet bil eller den bedste ydeevne af en vindmølle. Kurset slutter med, at de deltager i de to internationale konkurrencer, Racing Aeolus Den Helder,  og Small wind turbine contest på TU Delft .

Det er ikke nyt, at der deltager biler med elektrisk transmission, i år var det femte gang for DTU’s hold. Det nye var, at den elektriske bil rent faktisk virkede efter hensigten, og at den i øvrigt kunne konkurrere med de mekaniske biler.

“De høje vindhastigheder passer godt til den måde, vi har bygget vores biler på. DTU’s elektriske bil kørte som den første med elektrisk transmission i løbets historie med konkurrencedygtige tider på 65-68 procent af vindhastigheden og var hurtigere end flere konkurrenters mekaniske biler,” forklarer Robert Flemming Mikkelsen fra DTU Vind.

Løbet holdes over tre dage, og kategorierne er ‘vedholdende kørsel’ (Endurance), ‘100 meter drag race’ og ‘innovationshøjden af køretøjet’. DTU’s mekaniske bil vandt suverænt på vedholdende kørsel med en gennemsnitsfart over tre dage på 99,7 procent af vindhastigheden.

Desuden havde DTU’s mekaniske bil den næsthurtigste tid, men klarede sig mindre godt i dragrace- og innovationsdelene af konkurrencen.

DTU’s elektriske bil klarede sig til gengæld godt i innovationskonkurrencen, fordi det var den første konkurrencedygtige elektriske bil i løbets historie, og den endte på en andenplads her.

I konkurrencens endurance-og tophastigheds-dele endte den elektriske bil midt i feltet, mens resultatet i dragrace-delen blev mindre godt på grund af en mindre mekanisk fejl på et uheldigt tidspunkt.

Ud over underviserne Robert Mikkelsen og Mac Guanaa deltog de studerende Jacob, Jonas, Saeid og Akbar.

DTU-holdet med deres mekaniske og elektriske vindbil. Foto Jeppe Mølgaard

DTU-holdet med deres mekaniske og elektriske vindbil. Foto DTU