Photo: Charlotte Boman Hede

Besøgscenter i Østerild er nu åbnet

Vindenergi

Lørdag den 9. september blev det nye besøgscenter i Østerild indviet, da energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt klippede den traditionelle røde snor.

Efter flere års ventetid, fik op mod 900 interesserede besøgende i dag endelig syn for sagen, da det nye Besøgscenter ved Testcenter for Store Vindmøller i Østerild blev åbnet.

Med solen skinnende, kunne først Thisteds borgmester Lene Kjelgaard Jensen ønske velkommen. Herefter tog klima-, forsynings- og energiminister Lars Christian Lilleholt ordet. Han sagde bl.a.:

"Sådan et center skal være funktionelt. Det skal bruges af både DTU og dem, der tester møllerne. Det skal også være rammen om formidlingen om vind og vindkraft og grøn energi til besøgende fra nær og fjern."

Læs også: Nu åbner besøgscentret

Rektor er stolt
Det var en glad og stolt rektor for DTU, Anders Bjarklev, der tog ordet efter ministeren. I sin tale sagde han bl.a.:

"Testcentret i Østerild cementerer Danmarks førerposition på energiområdet og i særdeleshed vindenergiområdet. Her taler vi om absolut verdensklasse. Det kan vi alle sammen være rigtig stolte af."

Også Anne Skovbro, Filantropidirektør hos Realdania, Anders Vedel, Teknisk direktør i Vestas samt Michael Hannibal CEO Offshore hos Siemens Gamesa var på talerstolen for de mange fremmødte, der spændt ventede på at komme ind og se det nye Besøgscenter indefra.

Underholdning ved DTU Science Show
Et af de helt store trækplastre ved dagens arrangement - ud over den nye bygning, var de to DTU-drenge Emil og Casper. De er begge kemi-studerende og deltog i festlighederne med at lave diverse shows i bedste DTU Science Show stil - til stor glæde for børn og andre barnlige sjæle.

Centret er i fremtiden åbent for alle, så tag et smut forbi og nyd det fine besøgscenter, de smukke vindmøller og ikke mindst den dejlige natur, der omringer Testcenter for Store Vindmøller.