Foto: Joachim Rode

Nye laboratorier for geologi, geoteknik og bæredygtigt byggeri

Geologi Isforskning Klimaændringer Råstoffer og råstofudvinding Polarforskning Geovidenskab Byggematerialer Bygningskonstruktion Metaller og legeringer

Kronprins Frederik indvier nye laboratorier på DTU Byg i forbindelse med et symposium om arktisk byggeri.

DTU åbner to nye laboratorier, der skal gå i dybden med teknisk geologi, geoteknik og udvikling af bæredygtige byggematerialer. Laboratorierne vil danne grundlag for analyser og forskning, der kan tage de udfordringer op, som klimaforandringer og pres på jordens ressourcer stiller til byggeri og anlæg over hele verden. Med de nye laboratorier styrker DTU sin position som internationalt eliteuniversitet.

”Laboratorierne styrker DTU´s forskning i teknisk geologi og geoteknik. Med de nye faciliteter kan vi blandt andet levere forskningsbaseret viden, der er særdeles nyttig i nye, store anlægsprojekter, som f.eks. Femern Bælt, eller ved vedligehold af eksisterende infrastruktur. Samtidig spiller laboratorierne en nøglerolle i udvikling af bæredygtige byggematerialer og cirkulært byggeri, som er forskningsområder, DTU Byg udbygger markant i disse år,” siger institutdirektør på DTU Byg, Niels-Jørgen Aagaard.

Laboratorier åbnes med seminar om arktisk byggeri

Indvielsen af de nye laboratorier forestås af kronprins Frederik, som også deltager i et fagligt symposium om arktisk byggeri, der afholdes som optakt til indvielsen den 28. november. De globale klimaændringer skærper behovet for forskningsbaseret viden om især de arktiske egne, hvor menneskets levevilkår forandres i de kommende årtier. Udviklingen er allerede mærkbar i form af smeltende is, såvel fra indlandsisen som i den arktiske undergrund. Det kan give store konsekvenser for områder, som har funderet boliger og infrastruktur på permafrost.

" Med de nye faciliteter kan vi blandt andet levere forskningsbaseret viden, der er særdeles nyttig i nye, store anlægsprojekter som f.eks. Femern Bælt eller ved vedligehold af eksisterende infrastruktur"
Niels-Jørgen Aagaard, institutdirektør DTU Byg

Niels-Jørgen Aagaard fremhæver, at laboratorierne sammen med udviklingen af DTU Sisimiut Campus i Grønland vil komme til at spille en væsentlig rolle i DTU’s arktiske forskning og vil styrke DTU’s engagement i Arktis. Laboratorierne skal blandt andet bruges som element i at uddanne flere arktiske ingeniører, deri tæt samarbejde med omverdenen kan bidrage til bæredygtig vækst i det grønlandske samfund. En udvikling, hvor forskningsbaseret viden om undergrunden, geoteknik og lokal tilpasning af byggematerialer er afgørende.

Øget samarbejde med virksomheder

De nye laboratorier bliver positivt modtaget i byggebranchen. Excecutive vice president i Cowi Lars Hauge vurderer, at de nye faciliteter vil styrke uddannelsen af ingeniører og føre til et øget samarbejde med virksomheder.

”Det har stor betydning for Cowi, at vi har et teknisk universitet af høj international klasse i Danmark. Laboratorie-baseret undervisning giver de studerende fysisk kontakt med jord, geologi og laboratorie-forsøg, hvilket giver en bedre indsigt i de usikkerheder, der er forbundet med at beskrive konstruktioner i eller på jord. Og det er vigtigt for os, når vi rekrutterer nye kandidater,” siger Lars Hauge.

Han ser frem til, at Cowi kan samarbejde med DTU Byg om erhvervsforskere eller indgå i konkrete projekter, f.eks. i forbindelse med store nationale eller internationale tunnel-, bro- eller vindmølle-projekter.