Foto: Mikal Schlosser

Teknologi-topmøde gentages i 2018

Bioteknologi og biokemi Informationsteknologi Medicin og medicoteknik
Det andet High Tech Summit på DTU vil fokusere på, hvilke teknologier inden for digitalisering, der kommer til at dominere hverdagen i sundhedssektoren.

Flere end 3.700 tilmeldte sig Danmarks største universitetsdrevne teknologi-topmøde, som blev holdt på DTU i september. Her mødtes udstillere fra dansk erhvervsliv med forskere, studerende, iværksættere, udviklere, investorer og besøgende for at debattere, teste og demonstrere fremtidens industrielle teknologier såsom Internet of Things, Big Data, smarte materialer og Industri 4.0.

Nu gentages High Tech Summit den 10.-11. oktober 2018. Næste gang vil emnet være digitalisering, industri 4.0, big data og anvendelse af robotteknologi i forbindelse med sundhedssektoren. Her vil bl.a. være fokus på digitalisering i sundhedssektoren, sundhedspleje og velvære, personlig medicin, smarte fødevarer, smarte byer og automatisering i hjemmet.

Kunstig intelligens driver udviklingen
”Digitaliseringsområdet har stor betydning for mediko-branchen, hvor kunstig intelligens er med til at drive udviklingen inden for produktion af implantater, analyseudstyr som CT-scannere til hospitalsbranchen og meget andet. Men vi vil også se, at robotteknologi og digitalisering i hjemmet får betydning for den hjælp, vi kan yde ældre og skrøbelige,” siger Bjarke Bak Christensen, der er institutleder for DTU Bioengineering og leder af High Tech Summit 2018. Han fortsætter:

”Avancerede DNA-, RNA- og proteinprofilerings-teknologier giver også mulighed for at udvikle helt nye behandlingsmetoder, der dels er tilpasset den enkelte patient og dels sikrer, at patienten får den rigtige medicin. Samtidig opstår der også etiske udfordringer som f.eks., hvordan vi opbevarer data på en sikker måde. Så der bliver mange spændende emner at diskutere næste år.”

Styrker samarbejdet
Målet med High Tech Summit er at styrke samarbejdet mellem erhvervsliv, forskning og uddannelse inden for centrale teknologifelter og forretningsområder. Topmødet fokuserer bl.a. på entreprenørskab og startups, men er både målrettet udstillere fra dansk erhvervsliv, forskere, studerende, iværksættere, udviklere, investorer og almindelige besøgende.

Det er allerede nu muligt at booke en stand på High Tech Summit.