Store EU-bevillinger til pionerforskning

Metaller og legeringer
Forskere fra DTU har fået millionbevillinger fra EU’s FET-Open-program til forskning i biokompatible materialer og ny laserprint- teknologi.

Det hænder ikke så tit, at forskere fra danske universiteter får del i de millioner af euro, der årligt uddeles i programmet Future and Emerging Technologies (FET) under Europa-Kommissionens Horizon 2020-paraplyen. Men i år går anerkendelsen til professorerne Nini Pryds og Vincenzo Esposito fra DTU Energi. De er koordinatorer på projektet 'BioWings - Bio-compatible electrostrictive smart materials for future generation of medical micro-electro-mechanical systems', og DTU og projektets seks partnere får knap tre mio. euro til det internationale forsknings- og samarbejdsprojekt.

Den demografiske udvikling med hastig vækst og aldring i befolkningen sætter den globale sundhedssektor under pres og øger behovet for intelligente, effektive og prisvenlige biomedicinske systemer. Det DTU-ledede projekt BioWings under FET-Open vil fremme udviklingen af biokompatible materialer til mikro-elektro-mekaniske systemer, som er et centralt element, da de gør det muligt at integrere mindre enheder med diagnostiske, pronostiske og terapeutiske funktioner, som også er egnet til implantation.

FET-Open er et af tre FET-programmer under hovedprogrammet Horizon 2020, som yder støtte til forskning i banebrydende og visionær teknologi. FET Open er åben for idéer inden for alle teknologiområder, så der er stor søgning fra alle EU-landene.

”Det er et meget ambitiøst udbud, så det er en stor ære for os at komme i betragtning. Tildelingen åbner mulighed for at samarbejde med nogle af verdens førende institutter på dette felt. Vi kan nu koncentrere os om at løse et grundlæggende problem ved at introducere nye materialer på sundhedsområdet, som er miljøvenlige og biobaserede i stedet for blybaserede. Det har længe været et ønske fra EU’s side,” siger Nini Pryds.

Ud over støtten til DTU Energi-projektet får professor Anders Kristensen fra DTU Nanotech 99.000 euro til koordinerings- og støtteprojektet 'Digital resonant laser printing for mass costumization of flat optics'.