Ballontest i forbindelse med Strato-linksystemet (Foto: René Flérón)

DTU skal teste ballon-kommunikation med kolleger i Schweiz

Rumforskning Telekommunikation
DTU Space har udviklet et system til kommunikation fra jord til jord via balloner, som skal testes over en afstand på 1.000 km i samarbejde med det tekniske universitet EPFL i Schweiz.

Siden efteråret er kommunikationssystemet, der kaldes Strato-link, blevet testet med succes over mindre afstande. I efteråret blev der sendt signaler over 190 km via en enkelt ballon, og for nylig blev der over kort afstand anvendt to balloner. Nu skal det nye system testes med to balloner over en afstand på cirka 1.000 km i samarbejde med det schweiziske EFPL i Lausanne.

"Den seneste test viste, at vi kan håndtere flere balloner og sende/modtage-systemer samtidig. Så det lover godt for vores dansk-schweiziske forsøg næste måned"
René Fléron, civilingeniør DTU Space

Forsøget skal vise, hvor godt systemet fungerer over afstande, der svarer til omtrent samme arbejdsområde som satellitter i lav bane om Jorden. Hvis det lykkes er der mulighed for at teknologien måske kan bruges til forsøg i stratosfæren 10-50 km over Jorden, som i dag kræver hjælp fra ESA eller NASA.

”Hvis vejret tillader det, er planen, at vi i maj måned sender en ballon op her fra DTU i Lyngby og en tilsvarende fra EPFL i Schweiz. Det er en afstand på cirka 1.000 km, og ballonerne kommer op i 25-30 kilometers højde. Og så håber vi at kunne sende signaler og chatte frem og tilbage,” fortæller civilingeniør og projektleder på DTU Space René Fléron.

Studerende fra DTU og EPFL samarbejder

Teknologien har René Fléron udviklet i samarbejde med studerende Andreas Rosenberg. De har kombineret kommercielt tilgængelig teknologi med teknologi til satellitkommunikation udviklet på DTU. Det nye forsøg involverer både eksperter og studerende fra de to universiteter, som med projektet for første gang samarbejder direkte om udvikling af ny, innovativ teknologi.

Strato-link er en sende/modtage-enhed, der gør det muligt at kommunikere direkte over store afstande uden brug af mobiltelefon eller internet. Systemet kan bruges til kommunikation fra jord til jord via balloner op til 30 km over Jorden.

Målet er at udvikle et langtrækkende kommunikationsystem, der kan bruges til forsøg højt over Jorden.

Da systemet blev testet sidste år var det med en enkelt ballon. Via ballonen og Strato-link-systemet blev der her chattet over 190 km mellem DTU i Lyngby og en bil i Midtjylland. Og for nylig fungerede det over kortere afstand med brug af et tandem-system bestående af to balloner opsendt samtidig med i alt tre sende/modtage-enheder og to biler samt en jordstation på DTU, som hver havde en sende/modtage-enhed.

”Den seneste test viste, at vi kan håndtere flere balloner og sende/modtage-systemer samtidig. Så det lover godt for vores dansk-schweiziske forsøg næste måned,” siger René Fléron.

Laboratorier i stratosfæren i fremtiden

Forsøgene er et skridt på vejen mod at kunne indrette laboratorier til brug i stratosfæren, som bæres af balloner fyldt med helium. Ideen er, at Strato-link-systemet vil kunne bruges til at kommunikere med instrumenter i balloner, som henter data i forbindelse med undersøgelser eller forsøg i stratosfæren.

I de tidligere forsøg har man ved hjælp af såkaldte dæmpeled simuleret afstande helt op til 1.900 km. Men nu skal udstyret vise, om det kan håndtere dem i virkelighenden. To hold på jorden i Danmark og Schweiz vil forsøge at sende data til hinanden fra jordstationer via de to balloner.

De studerende fra EPFL vil udover denne kommunikation også forsøge at hente data ned løbende fra et eksperiment, der er ombord på ballonen i Schweiz. Derfor udstyres den Schweizske ballon med 2 sende/modtage-enheder.

”Det nye forsøg skal dels vise, at vi kan kommunikere i afstande i ’satellit-størrelsesorden’, dels at vi kan håndtere flere sende/modtage-enheder på samme tid. Det bliver superspændende,” fastslår René Fléron.