Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser

Lanterne-startup afprøver markedet på Roskilde Festival

Elektronik Innovation og produktudvikling Entreprenørskab

DTU-studerende afprøver markedet for festival-lanternen GLØD, der snart kan være klar til at blive masseproduceret.

En gruppe studerende fra DTU – og en fra CBS – har gennem de seneste fem måneder arbejdet på at udvikle en lanterne til lejrene på Roskilde Festival, så de ikke længere henligger i mørke, når natten falder på.

Men lanternen kan mere end bare at lyse. Dens kraftige LED-pærer kan lyse i forskellige farver og endda blinke i takt til musikken.

GLØD, som lanternen hedder, startede på sidste års festival, hvor de studerendes målsætning var at se, om deres idé kunne opfylde et behov hos festivalgæsterne.

”Der kom rigtig mange til vores workshops, hvor gæsterne gratis kunne samle 125 lanterner, som de kunne tage med tilbage til lejren. Der var folk, som stod i kø i op til tre timer, og for os var det et tegn på, at der var et behov,” siger Mads Dalum Hesseldahl, der studerer Design og Innovation og netop har afsluttet sit bachelorprojekt om GLØD.

Siden har gruppen arbejdet på at udvikle lanternen fra denne første prototype:

”Vi har fundet nogle virkelig effektive LED’er, som gør, at lanternen kan leve over otte timer på en powerbank,” fortæller Chris Cornaby, der læser Elektroteknologi.

”Og så har vi brugt virkelig mange kræfter på at gøre lanternerne endnu bedre til at lytte til musikken og justere lysstyrke, og hvor hurtigt den blinker i forhold til dynamikken i musikken.”

Hør mere om udviklingen af GLØD:

 

Nyt design

GLØD er i år produceret af komponenter, som passer bedre til formålet, samtidig med at prisen er holdt nede ved at bruge dele, som også er kendt i industrien. Lanternens udformning er derudover designet til formålet, og produktionen kan nemt skaleres op, så GLØD i princippet er klar til at blive masseproduceret, forklarer Mads Dalum Hesseldahl.

”En af de ting, vi har lært i den proces er, hvor mange aspekter, der faktisk går til at lancere et færdigt produkt. Hvis du virkelig skal have det til at slå igennem, skal alt fra design og elektronik til brugerens behov og markedsføring være tænkt igennem, så jeg var ærligt talt ikke sikker på, at vi kunne nå at komme i mål.”

Og helt i mål er GLØD da heller ikke kommet. Den oprindelige plan var at producere 500 lanterner til årets festival, men gruppen måtte undervejs sande, at det ikke kunne lade sig gøre på grund af tidspres, og er endt med at producere 140. Men det er ifølge gruppen også nok til deres formål med at være på Roskilde Festival i år.

Samarbejde med Volt

Målet i år er at se, om der udover behov faktisk også er et marked for lanternerne. Derfor er de sat til salg gennem en anden DTU-startup – Volt – som har været en del af Roskilde Festival siden 2012.

I år er første gang, at Volt sælger andre produkter end deres eget: en mobilopladningsservice, hvor festivalgæsterne kan få ombyttet batterier til at lade deres telefoner op. Og baggrunden er ikke kun, at de begge har en baggrund på DTU:

”Vi synes, at GLØD er et meget spændende produkt, og at lys er en meget spændende produktkategori inden for festivaler. Og fordi GLØDs lanterner netop drives af batterier som vores, så synes vi, der var nogle gode synergier mellem os,” forklarer Trygve Aabye Dam fra Volt og tilføjer:

”For os er det samtidig første skridt i en strategi, hvor vi ser på, hvad vi ellers kunne levere på en festival. Nu har vi været på Roskilde siden 2012, hvor vi har leveret opladning, og det gør vi fint. Vi har haft ca. 30.000 brugere af vores produkt hvert år de sidste tre år. Det kan selvfølgelig gå begge veje, men jeg tror, vi har ramt et sted, hvor vi leverer en god service, men hvor det også er spændende at se på, hvad vi ellers kunne levere.”

Gruppen bag GLØD får til gengæld adgang til at gøre Volts mange kunder opmærksom på deres produkt.

”Det er den reneste måde at finde ud af, om du har lavet noget fedt,” fortæller Mads Dalum Hesseldahl.

”Hvis folk ikke vil betale, så går det jo ikke. Vi vil gerne ud over udfordringen, hvor 100 procent gerne vil have snedkermøbler, mens det kun er 2 procent, der vil betale for det. Så vi er ret spændte på, om festivalgæsterne tager GLØD til sig. Den er designet til, at hvis det går godt nu, så kan vi begynde at investere i den med større sikkerhed – og så har vi god tid til at sætte en egentlig produktion i gang til næste års festival.”