Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser
Foto: Mikal Schlosser

Elbiler udjævner strømforbruget på Roskilde Festival

Elektronik Elteknik

Tre studerende har sørget for at Roskilde Festivals Food Court kan udligne sit strømforbrug uden brug af generator.

Der er til tider meget stor travlhed i Food Court på Roskilde Festival, hvor en lang række madboder tilbyder mad fra alle verdenshjørner. Og travlhed i en madbod medfører højt strømforbrug til køleskabe, fritøser, ovne og komfurer.

Det betyder, at Food Court nogle gange bruger mere strøm, end nettet kan holde til at forsyne. Derfor har man haft en diesegenerator stående, som kunne tage noget af spidsbelastningen. Men nu er generatoren væk. Den er blevet erstattet af to elbiler.

Andreas Gamborg, Malene Wang Justesen og Albert Seligmann, der alle tre studerer Elektroteknologi har udviklet ideen og sørget for maden i Food Court nu er dieselfri.

”Projektet er egentlig ret enkelt. Vi har lavet et system, der lader elbilerne op, når forbruget et lavt, og aflader dem, når der er brug for mere strøm,” siger Andreas Gamborg.

Han fortæller, at al strøm til Food Court går gennem to tavler. Til dem har de studerende sat målere, som kan måle hele strømforbruget i Food Court. En algoritme sørger så for at overvåge forbruget og give ladestandere ved bilerne besked om, hvornår de skal lade bilerne op - og hvornår de skal aflades.

”Systemet fungerer fuldstændig automatisk, og det har virket upåklageligt under hele festivalen,” fortæller Malene Wang Justesen.

Mest for miljøets skyld

Udgifterne til generatoren (leje og diesel) beløb sig til 32.000 kroner om dagen sidste år, men til gengæld skal der nu købes mere strøm fra det almindelige elnet til at lade bilerne. Så selvom de studerende ved lidt hurtigt hovedregning vurderer, at der er en lille økonomisk besparelse ved det nye system, så har det primære formål for Food Court har været at slippe for dieselgeneratoren.

Miljøgevinsten er da også til at tage og føle på. Siden festivalpladsen åbnede onsdag eftermiddag og indtil lørdag middag har systemet sparet Food Court for at udlede ca. 445 kg CO2. Det har man lagt mærke til internt på festivalen idet Roskilde Festivals miljøgruppe nominerede projektet til den årlige miljøpris.

Gruppen håber på at komme til at arbejde videre med projektet, for ifølge dem er der virkelig gode perspektiver i det for festivalen – måske endda, hvis følgende løse idé en dag bliver til virkelighed, for nogle af festivalgæsterne:

”Det smart ved at bruge elbiler som batteri er, at det findes i forvejen. Du behøver ikke købe et nyt batteri og installere det, du skal bare koble nogle elbiler til. Ideelt, så kunne festivalen tilbyde folk med elbiler gratis parkering lige ved festivalpladsen mod at bruge deres elbiler til at udligne strømforbruget,” siger Andreas Gamborg.

”Man kunne sagtens forestille sig, at man kører hen til en stander og siger, at man skal bruge bilen igen i morgen eftermiddag kl 16. Og i det tidsrum kan festivalen så bruge den som batteri, og selvfølgelig sørge for at den er fuldt opladet, når man skal bruge den.”