DTU studerende tester bæredygtige løsninger på Roskilde Festival. Foto: DTU.

Studerende udvikler bæredygtige løsninger på Folkemødet

Entreprenørskab Innovation og produktudvikling
Studerende får 100.000 kr. i støtte til at udvikle og teste bæredygtige koncepter før og under Folkemødet 2019.

Folkemødet på Bornholm bliver et levende laboratorium for test af bæredygtige løsninger. DTU Skylab har fået bevilget 100.000 kr. fra Tuborgfondet i støtte til studerende fra DTU og  CBS og et kunstdrevent innovationsforløb på ARKEN. I projektet 'Students hack Folkemødet' udvikler de studerende løsninger, som præsenteres og videreudvikles på Folkemødet. Her vil de besøgende kunne se alt fra tekniske prototyper til nye forretningsmodeller og inddragende kunstværker.

”Folkemødet giver gode muligheder for accelererede test af bæredygtige løsninger og for at inddrage besøgende organisationer, industri og politikere. DTU har i flere år samarbejdet med Roskilde Festivallen om en tilsvarende model, som har vist et stort potentiale for at teste nye innovative løsninger og studenterdrevne startup-virksomheder. På Folkemødet ønsker vi at bygge videre på den succes ved bl.a. at samarbejde på tværs af uddannelsesinstitutioner og engagere unge til at deltage aktivt i samfundsdebatten og inddrage lokalsamfundet i deres udviklingsproces,” siger Marie Louise Møllebæk Pollmann-Larsen fra DTU Skylab, som er projektleder på Students hack Folkemødet.

Nye markeder for teknologi

Testen af de enkelte koncepter tager afsæt i fire aktuelle udfordringer, herunder virksomheden Peter Larsen Kaffe, der ønsker løsninger, som engagerer de kaffedrikkende festivalgæster til at bidrage til deres ambition om 100 procent genanvendelse, og Fischer Lighting, der bl.a. udfordrer de studerende til at se på nye muligheder for installering af ny LED-teknologi i eksisterende belysningsarmaturer. Begge virksomheder har deltaget i Dansk Industris projekt 'Fra filantropi til forretning'. De to andre udfordringer er stillet af Foreningen Folkemødet, som efterspørger løsninger til både reduktion og håndtering af affald.

De i alt 27 studerende fra DTU, CBS og ARKEN organiseres i ti grupper med to til tre studerende i hver. De studerende sætter arbejdet med udfordringerne i gang forud for Folkemødet i forbindelse med specifikke kursusforløb i deres forårssemester.

På Folkemødet bringes de studerende sammen for at arbejde intensivt med løsningerne i et forløb faciliteret af DTU Skylab. Her vil de studerende få hjælp til at accelerere deres udvikling af løsningerne ved at deltage i sessioner og popup-events. Der vil blandt andet blive arrangeret en 'Løvens hule'-event på Verdensmålenes Plads.