DTU Fotoniks forskning i infrarødt lys kræver særlige lysfibre. Snart kan instituttet producere dem selv. Foto: Bent Hulsrøj

Nye avancerede billedbehandlingssystemer kan diagnosticere hudkræft

Billedanalyse Lasere Lyskilder
Et nyt forskningsprojekt skal udvikle højt avancerede laserkilder – de såkaldte superkontinuumkilder – og anvende disse i nye billeddannende apparater. Udstyret kan blandt andet anvendes til diagnosticering af hudkræft. Forskningen modtager 25,7 mio. kr. af Innovationsfonden.

Der skal udvikles en ny generation af superkontinuumkilder, dvs. hurtige avancerede laserkilder, som udsender kraftigt og meget bredbåndet midt-infrarødt lys. Det skal ske i forskningssamarbejdet ShapeOCT, som netop har modtaget 25,7 mio. kr. af Innovationsfonden.

Det midt-infrarøde lys er usynligt for det menneskelige øje, men er helt centralt for udviklingen af verdens første midt-infrarøde OCT-udstyr (optisk kohærens tomografi). Tre OCT-systemer vil blive udviklet med forskellige centerbølgelængder. OCT-systemet ved 1,3 mikrometer skal danne billeder i høj opløsning af fx væv og således erstatte vævsbiopsi i diagnosticering af hudkræft. OCT-systemerne ved de lange bølgelængder 4 og 7 mikrometer har unikke anvendelser, hvor der er brug for at se dybt ind i materialer som fx tænder, piller, solceller og fiberforstærket plastik.

Forskergruppe med en verdensrekord

ShapeOCT-projektet koordineres af en forskergruppe fra DTU Fotonik. Forskergruppen satte i efteråret 2014 verdensrekorden i at danne midt-infrarødt laserlys med det bredeste bølgelængdespektrum nogensinde. Spektrummet dækkede fra 1,4 til 13,3 mikrometer. Forskerne benyttede nye og særlige optiske fibre til rekorden. Som en del af ShapeOCT-projektet skal der etableres udvikling og produktion af de særlige optiske fibre i Danmark.

Visualisering: Rørbæk og Møller Arkitekter

Med den nye bygning 340, som står færdig i 2016, bliver det muligt for DTU Fotonik at blive selvforsynende med de specielle fibre til infrarødt lys. Bygningen indrettes nemlig med et såkaldt træktårn, hvor glasmaterialet trækkes ud til lange fibre (ligesom bolsjemasse). Træktårnet bliver seks meter højt og vil derfor have en udstrækning fra kælderen og op i stueetagen. Den øverste del af træktårnet bliver omkranset af vinduer, så forbipasserende kan se frembringelsen af fibrene. Visualisering: Rørbæk og Møller Arkitekter

Med ShapeOCT etableres et stærkt, dansk forskningsmiljø inden for udvikling og anvendelse af højopløsningsbilleddannende OCT-udstyr. Forskningen vil også omfatte internationalt samarbejde med bl.a. University of Kent i England og Harvard Medical School i USA.

Projektets samlede varighed er 4,5 år.