Design og Innovation - bachelor

Niveaukrav

Matematik A
Fysik B eller Geovidenskab A
Kemi C eller Bioteknologi A
Dansk A
Engelsk B

Studiepladser

60

Adgangskvotienter

Se adgangskvotienter fra sidste optag

Optagelsesområdenr.

15020

Studiestart

29.-30. august 2024
Læs mere om studiestart

Design og Innovation - bachelor

Hvad er verdens bedste idé? Er det en chatrobot? En hospitalsseng? Eller en helt ny måde at bruge teknologien på? Læser du bacheloruddannelsen Design og Innovation, arbejder du med at udvikle nye idéer og føre dem ud livet. Her starter fremtidens løsninger i mødet mellem mennesker og teknologi.

Design og Innovation

Hvor teknologi møder mennesker

Som ingeniør i design og innovation kan du skabe kreative og effektfulde svar på virkelighedens udfordringer.

Det hele handler om socioteknologi – altså mødet mellem teknologi og samfund. Derfor lærer du at designe, konstruere og udvikle teknologiske produkter og systemer, der kan hjælpe både brugere, industrien og resten af samfundet. Du går i dybden med forskellige menneskers udfordringer, og du lærer at forvandle udfordringerne til innovation.

Som færdiguddannet kan du udvikle alt fra løsninger, der hjælper mennesker med handicap, til den næste og bedste højtaler. Du bliver ekspert i at forstå, forklare og løse komplekse problemer, og du bliver klar til at optimere og gentænke produkters funktion, værdi og æstetik.

Med en uddannelse i design og innovation er mulighederne mange, men én ting ligger fast: Det er en uddannelsesretning for dig, der vil udvikle teknologiske løsninger for mennesker.

Hvad lærer du?

Vil du udvikle samfundet eller hjælpe andre, må du først forstå menneskers udfordringer i dybden. På Design og Innovation arbejder du med at identificere problemer og forstå, hvordan de kan løses. Du lærer at tage højde for alle skridt på vejen mod et færdigt produkt – og igennem hele processen har du fokus på brugeren.

Som studerende på Design og Innovation, bliver du ekspert i at finde løsninger. Du lærer at undersøge, observere og indgå i en dialog med brugerne, så du kan forstå deres behov og udvikle produkter og processer, der passer til dem – det, man kalder brugercentreret design. Derfor kombinerer din uddannelsesretning det teknologiske og naturvidenskabelige med det kreative, sociotekniske og innovative.

I løbet af studiet opbygger du en ingeniørfaglig grundviden med kurser i blandt andet matematik, fysik og mekanik. Kurserne giver dig den forståelse, du skal have for at arbejde med teknologiske produkter, gennemskue materialernes styrke, og forstå hvordan de kan fremstilles og optimeres både billigt og effektivt.

Samtidig lærer du om designprocesser – hele vejen fra det første undrende spørgsmål til det endelige svar. Du lærer om produktanalyse, udvikling, konstruktion og fremstilling. Du øver dig i visuel kommunikation, og du bliver god til at bruge digitale værktøjer som hjælpemidler i designarbejdet.

Undervejs lærer du om verden omkring dig. Du bliver klogere på, hvordan samfundet og forskellige organisationer ser på og bruger teknologi. Du lærer om de politiske, etiske og klimamæssige kontekster, som den nyeste teknologi indgår i. Og du lærer at udvikle innovative løsninger, der tager højde for det hele.

Studerende på Design og Innovation
Hvordan er det at læse Design og Innovation? Hør de studerende fortælle om uddannelsen.

Sådan er studiet bygget op

En bachelor i Design og Innovation tager tre år og er sat sammen af kurser, der i alt svarer til 180 ECTS-point.

Fra start har du kurser i matematik, programmering og fysik, som giver dig en grundlæggende ingeniørfaglig forståelse.

Samtidig bliver du klædt på til at forstå den designproces, der ligger bag teknologiske løsninger.

Derfor har du på første semester kurser om brugercentreret design og visuel kommunikation, hvor du lærer at designe produkter med udgangspunkt i mennesker og med fokus på kreativ visuel kommunikation.

Du tager også et kursus om prototyper, der giver dig værktøjerne til at fremstille og teste dine idéer.

På andet semester bliver du klogere på, hvordan du kan analysere produkter til kurset ’Produktanalyse og Redesign’.

På dit andet studieår har du grundlæggende kurser i statistik, kemi og fysik.

Derudover lærer du om produktdesign og dokumentation, og du bliver klogere på, hvordan du kan bruge digitale værktøjer i udviklingen af nye løsninger.

Du har kurser om design af mekatroniske systemer og materialer, hvor du lærer selv at skabe systemer og produkter fra bunden.

Under kurset ’Produktliv og Miljøforhold’ lærer du at analysere produkters livscyklus, så du kan gennemskue, hvordan forskellige løsninger påvirker miljø og klima.

Som en del af kurset om industrielt design udvikler du dit eget design – eksempelvis en lampe – og tager stilling til sammenspillet mellem æstetik og kreative løsninger.

På tredje studieår er det tid til valgfrihed. Du skal have et obligatorisk kursus om videnskab og samfund, men derudover kan du i høj grad vælge dine kurser selv.

Mange studerende laver et projekt i samarbejde med en virksomhed eller tager på et udenlandsophold.

De valgfrie kurser kan du enten sammensætte selv, eller du kan vælge et anbefalet studieforløb, der hjælper dig med at udvælge kurser og skræddersy din uddannelse. Design og Innovation tilbyder fire anbefalede studieforløb:

  • Design af Processer og Systemer
  • Bæredygtige Produkter
  • Smarte Produkter og Systemer
  • Ingeniørvidenskab og Ledelse

Læs mere om de anbefalede studieforløb på studieinformation.dtu.dk.

Du afslutter din bacheloruddannelse med et bachelorprojekt på sjette semester – for eksempel i samarbejde med en virksomhed.

Her kan du se eksempler på, hvordan en undervisningsuge på Design og Innovation ser ud på første og andet semester, hvis du følger et anbefalet studieforløb.

Ugeskema, de første to semestre

Ugeskema for 1. semestre

 
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
8-12
01001
Matematik 1a (Polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
 
41011
Brugerorienteret design
Campus Lyngby
01001
Matematik 1a (Polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
41012
Visuel kommunikation
Campus Lyngby
12-13
Pause
Pause
Pause
Pause
Pause
13-17
01001
Matematik 1a (Polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
 
41011
Brugerorienteret design
Campus Lyngby
projektarbejde
02002
Programmering (Polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
 
17-18
Pause
Pause
Pause
Pause
Pause
18-22
 
 
 
 
 

Ugeskema for 2. semestre

 
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
8-12
01002
Matematik 1b (polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
41020
Produktanalyse og redesign
Campus Lyngby
41020
Produktanalyse og redesign
Campus Lyngby
01002
Matematik 1b (polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
 
12-13
Pause
Pause
Pause
Pause
Pause
13-17
01002
Matematik 1b (polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
41020
Produktanalyse og redesign
Campus Lyngby
projektarbejde
41020
Produktanalyse og redesign
Campus Lyngby
projektarbejde
10060
Fysik (Polyteknisk grundlag)
Campus Lyngby
 
17-18
Pause
Pause
Pause
Pause
Pause
18-22
 
 
 
 
 

Udlandssemester

5. semester er dit udlandssemester, hvor du oplever en bid af verden og styrker din faglige profil.

Du kan gøre vejen dertil overskuelig ved at benytte en af DTU’s udvekslingsaftaler, som du finder på DTU Beyond Borders.

Vil du vide mere om de forskellige muligheder for et semester i udlandet, kan du besøge DTU Study Abroad.

Er et udlandsophold ikke det helt rigtige for dig, kan du i stedet bruge tiden til at tage kurser på DTU, på et andet dansk universitet, eller tage et EuroTeQ online kursus hos en af vores europæiske partnere.

Studerende på Design og Innovation

Undervisning på Design og Innovation

Undervisningen på Design og Innovation er baseret på aktiv læring, så du kan prøve din viden af i virkeligheden.

Du arbejder ofte med projekter, hvor du anvender teorien og øver dig i at arbejde i teams – ligesom på arbejdsmarkedet. Her samarbejder du med mange af dine medstuderende, når I sammen skal skabe overblik over processen og fordele roller og ansvarsområder.

Kurserne på uddannelsesretningen er en blanding af forelæsninger, holdundervisning, øvelser og gruppearbejde.

Undervejs prøver du kræfter med alt fra at lave din egen lille mekaniske bil til at bygge en stor Rube Goldberg-maskine sammen med resten af din årgang.

Studieliv på Design og Innovation

Læser du Design og Innovation, opbygger du hurtigt et godt fællesskab med dine medstuderende, som I kan dyrke både under og efter undervisningen.

Du bliver en del af en uddannelsesretning fyldt med mennesker, der også vil bruge naturvidenskaben til at finde kreative løsninger. Her får du følelsen af at tilhøre et hold, hvor du hurtigt lærer andre at kende.

Design og Innovation har tradition for, at de studerende selv arrangerer alt fra volleyballturneringer til en aften i DTU’s keramikklub eller den årlige madklub ’Til middag hos..’. Så har du lyst til et studieliv fyldt med oplevelser, finder du masser af muligheder på Design og Innovation.

Som DTU-studerende kan du både dyrke det sociale på din egen uddannelsesretning og på tværs af universitetet. Vil du møde studerende fra andre uddannelsesretninger, tilbyder DTU flere events, klubber og foreninger. Du kan tage med dine medstuderende til de årlige fester på campus eller møde andre i musik-, badminton- eller brætspilsklubben. Har du lyst til at engagere dig aktivt i livet på DTU, kan du for eksempel melde dig ind i studenterorganisationen Polyteknisk Forening eller være med til at skabe en god studiestart for nye studerende.

Læser du Design og Innovation, foregår din undervisning på DTU’s campus i Lyngby. Her finder du undervisningslokaler og værksteder i verdensklasse, moderne kollegieboliger og campusfaciliteter, der giver dig masser af muligheder for en social og hyggelig studietid.

Læs mere om studilivet på DTU

Fremtidsmuligheder

Med en bacheloruddannelse i design og innovation har du masser af muligheder for at skabe et arbejdsliv fyldt med spændende udfordringer, vilde idéer og kreative løsninger.

Efter bacheloruddannelsen vælger langt de fleste at læse videre på en kandidatuddannelse, hvor de dygtiggør sig inden for deres interesseområde og bliver attraktive for jobmarkedet.

Bachelor + kandidat = civilingeniør

Når du har gennemført en bacheloruddannelse i Design og Innovation, skal du fortsætte på en kandidatuddannelse, før du er civilingeniør. Med en bachelor i Design og Innovation kan du blive optaget på disse kandidatretnigner:

Afhængig af hvilke fag du vælger på din bachelor, kan du også blive optaget på andre kandidatuddannelser på DTU eller på et andet universitet i Danmark eller i udlandet.

Hvilke jobmuligheder har du?

Hvordan dit arbejdsliv kommer til at se ud, afhænger selvfølgelig mest af dig selv og dine interesser. Som ingeniør i design og innovation kan du varetage en lang række arbejdsopgaver i mange forskellige virksomheder og brancher. Du har nemlig masser af kompetencer inden for blandt andet produktudvikling, innovation og brugerdesign, som gør dig attraktiv på mange arbejdspladser.

Vil du arbejde med flere forskellige udfordringer, kan du for eksempel få job som konsulent. Mange ingeniører i design og innovation arbejder nemlig i konsulenthuse, hvor de hjælper virksomheder med at skabe nye løsninger, der passer til deres behov og kundebase.

Vil du hellere arbejde med medicin og hjælpemidler, kan du få job som produktudvikler eller projektleder i virksomheder som Novo Nordisk og Oticon.

Er du mere til at finde dine helt egne løsninger, kan du blive iværksætter og skabe din egen start-up.

Du kan også arbejde med innovation af for eksempel lyd og højtalere, og har du lyst til fortsat at være en del af universitetet, kan du vælge en forskerkarriere.

Uanset hvilken vej du vælger, venter et arbejdsmarked, der mangler civilingeniører. Her er der brug for dine evner til at analysere og forstå komplicerede problemstillinger, nedbryde problemer og skabe de rigtige skræddersyede løsninger. Med en uddannelse fra DTU venter en verden af jobmuligheder, hvor du kan gøre en forskel.

Linn Heiden
Mød Linn, der er civilingeniør i Design og Innovation og arbejder som produktudvikler hos Novo Nordisk.

FAQ

Mange spørgsmål trænger sig på, når det gælder en uddannelse som Design og Innovation. Her kan du finde svar på nogle ofte stillede spørgsmål.

Design & innovation er en 3-årig bachelor- og 2-årig kandidatuddannelse. Efter i alt fem år skulle du gerne være færdiguddannet civilingeniør inden for Design & Innovation.

Efter de første tre års fagpakke inden for Design & Innovation kan du også vælge en anden retning på DTU, men så skal du regne med at tage nogle supplerende fag på tredje år.

Du kan ikke vælge denne uddannelse som diplomuddannelse.

Læs mere om uddannelsens struktur og fagenes sammensætning her på siden.

På Design & Innovation er adgangskravene de samme som for alle andre bacheloruddannelser på DTU. Du kan læse mere om adgangskravene øverst på denne side. 

Vi forestiller os, at designingeniøren vil typisk vil kunne påtage sig følgende typer jobs:

  • konstruktør, designer eller systemudvikler en industrivirksomhed
  • freelance-innovatør og skaber af nye, i dag ukendte, produkter
  • iværksætter af egen produkt- eller servicevirksomhed
  • udviklingsleder med ansvar for gennemførelse af produkt- eller procesudvikling
  • produkt- eller udviklingschef med ansvar for en virksomheds produktfornyelse
  • medarbejder i stat eller kommuners styring og forvaltning af teknologiudnyttelse
  • rådgiver med speciale i design og innovation

Uddannelsen er stadig forholdsvis ny: Udover de steder, hvor designingeniøren i dag passer ind, så forventes det, at designingeniører vil skabe deres egne job og erhverv som fornyere i samfundet og erhvervslivet. At dømme ud fra industriens efterspørgsel tror vi, at der er rigtig gode jobmuligheder.

Du kan læse mere om jobmulighederne for designingeniører herunder.

Design & innovation beskæftiger sig med design, konstruktion og udvikling af produkter og tekniske systemer. Bygningers arkitektoniske udformning er måske ikke lige i fokus hos os, idet uddannelsen har sin rod i noget med maskiner, elektronik og IT. Men et projekt kunne eksempelvis dreje sig om affaldshåndteringssystemer, et transportsystem, elforsyning eller teknologiske systemer til bygge- og anlægssektoren.

Design & Innovation-uddannelsen er en civilingeniøruddannelse, som nok ligger lidt længere fra arkitektstudiet end uddannelsen i Aalborg. De to uddannelser er på den måde ret forskellige, idet uddannelsen i Aalborg lægger mere vægt på det arkitektoniske, design af huse og byrum, samt æstetik og formgivning af produkter, dvs. industriel design. Industriel design indgår også i Design & Innovation, men vi lægger mere vægt på ingeniørmæssigt, teknisk design og udvikling af produkter og systemer, herunder socio-teknisk design og tilrettelæggelse af designprocesser i en virksomhed i samspillet med andre aktører i samfundet. Vores uddannelse beskæftiger sig ikke med arkitektonisk orienteret design af huse, men måske med design af nogle af de systemer, der anvendes i et hus (f.eks. styring eller overvågning, affaldssortering) eller som kan være hjælpemidler til planlægningen af et byggeri. Du vil nok opleve, at de teknisk naturvidenskabelige fag er mere integrerede i vores projektarbejde. Det er noget, vi bestræber os meget på.

Bacheloruddannelsen er som et sammenhængende, treårigt forløb med udpræget vægt på projektarbejde

Lægger vi vægt på æstetisk design eller teknisk design?  Uddannelsen lægger klart mest vægt på teknisk design. Det æstetiske aspekt indgår selvfølgelig også, og der vil være kurser, som beskæftiger sig med form og farver og industrielt design. Uddannelsen koncentrerer sig om design, der bygger på anvendelse af teknologi, herunder at få skabt en løsning baseret på samspillet mellem de ønsker, behov og krav, der stilles til en teknologisk og organisatorisk løsning

At designe er:

  • en kreativ problemløsningsproces, som kræver en kombination af logisk og intuitiv tænkning
  • at skabe og udvikle koncepter og specifikationer, som optimerer funktionen, værdien og den æstetiske dimension i produkter og systemer til gavn for brugere, producenter og samfundet i øvrigt.

Design bygger på innovative processer, som bidrager til at forny virksomheders teknologi og organisation og til at udvikle samfundet. Design & Innovation er også de organisatoriske processer, hvormed man opbygger et innovativt teamwork, kombinerer forskellige kompetencer, argumenterer for de nødvendige ressourcer og iscenesætter den samlede designproces ud fra en overordnet vision.

Samtidig er design en socio-teknisk proces, hvor teknik og sociale aktører spiller sammen under hensyntagen til miljø, arbejdsmiljø, ressourcer og brugere. Dette samspil rækker normalt langt ud over den enkelte organisation og virksomhed og involverer ofte leverandører, videncentre, forskellige brugere, myndigheder, konkurrenter mv.

En designproces bygger ofte bro over forskellige opfattelser og interesser og kræver derfor indsigt i politiske processer og opmærksomhed på kulturelle forhold i såvel det nære som det fjerne samarbejde.

Uddannelsen lægger vægt på at skabe en civilingeniør, som er en teknisk, organisatorisk og socialt orienteret fornyer af teknologisk udvikling. Vi arbejder med tre faglige tyngdepunkter:

  1. En reflekterende teknologisk-naturvidenskabelig kompetence, med vægt på matematik, fysik, mekanik, styrke og materialer. Dette er den naturvidenskabelige og teknisk faglige ballast, som alle civilingeniører skal have.
  2. En kreativ, synteseorienteret (dvs. rettet mod at skabe løsninger og konstruktioner) kompetence til udvikling af produkter, systemer og serviceydelser.
  3. En innovativ socio-teknisk kompetence, som lægger vægt på at indarbejde eller tage højde for de samfundsmæssige og organisatoriske dimensioner, politiske forhold, miljø etc. og at kunne tilrettelægge designprocesser (lede projekter) i virksomheder.

Disse tre dimensioner læres i forskellige fag og bliver desuden integreret i større projektarbejder på hvert semester.

Det er muligt for dig. Det er ikke utænkeligt, at en af de første projektopgaver kunne handle om at designe en stol til et bestemt brug.

Men Design & Innovation er en civilingeniøruddannelse, hvor du også lærer at designe og konstruere maskiner, apparater og systemer til anvendelse i industrien og i samfundet. Så hvis du kun er interesseret i at designe stole, er det nok at skyde gråspurve med kanoner. Selve formgivningen af produktet er kun en mindre del af det at konstruere. Det er for os lige så vigtigt at undersøge brugernes behov, at finde ud af, hvordan en designproces kan tilrettelægges sammen med andre og meget mere. Dvs. du kommer også til at lære noget om, hvordan du indfører teknologi i virksomheder, hvordan du tager hensyn til de krav, der stilles i samfundet, og hvordan du gennemfører forandringsprocesser i organisationer mv.

Design på DTU er både en social og en teknologisk problemløsning og fornyelse, hvor forskellige fag og specialer som fx informationsteknologi, materiale- og procesteknologi, medicin, økonomi, miljø/arbejdsmiljø, mekanik og elektronik skal spille sammen og udnytte teknikkens muligheder og begrænsninger i en kreativ helhed.