Inooraq Brandt ved havnen i Nuuk. Foto: Orbicon Grønland

Ingeniører med arktiske kompetencer er i høj kurs

tirsdag 14 jun 16
|

Kontakt

Gunvor Marie Kirkelund
Lektor
DTU Byg
45 25 17 30

European Young Professional of the Year

European Young Professional of the Year uddeles hvert år af European Federation of Engineering Consultance Associations (EFCA).

Prisen gives til talentfulde rådgivende ingeniører under 35 år, der gennem deres arbejde udgør forbilleder for den nye generation af unge rådgivende ingeniører i Europa.

Se en liste over alle vindere af årets konkurrence her.

En arktisk ingeniør har netop vundet en international pris for sit arbejde med et stort havneprojekt i Nuuk. Vi har behov for flere af hans slags i fremtiden for at dække behovet for ingeniører med arktiske kompetencer, lyder det fra Orbicon Grønlands direktør, som til daglig er chef for den nyslåede prisvinder.

Den internationale ingeniørkonkurrence European Young Professional of the Year 2016 løb af stablen tidligere på måneden. Blandt vinderne var den arktiske ingeniør Inooraq Brandt, der modtog en Honorary mention. Han er uddannet diplomingeniør i Arktisk Teknologi fra DTU og blev indstillet til prisen af sin direktør, Michael Mørch fra Orbicon Grønland.

Konkret er det Inooraq Brandts arbejde med Sikuki Nuuk Harbour, der er det hidtil største anlægsprojekt i Grønlands historie.

Talent, hårdt arbejde og det rigtige projekt

At komme i betragtning til European Young Professional of the Year handler ikke kun om talent og hårdt arbejde; det handler i høj grad også om at have det rigtige projekt, fortæller Michael Mørch, direktør for Orbicon Grønland.

”Sikuki Nuuk Harbour-projektet var en god mulighed for at anerkende den arktiske ingeniørs dagligdag i et projekt med en volumen i international størrelse. Det var samtidig en god mulighed for at anerkende Inooraqs kompetencer og evne til hele tiden at søge de optimale løsninger i alt, hvad han laver i et større forum. Samtidig er det en anerkendelse af både uddannelsen i Arktisk Teknologi og alle de ingeniører, der bor og arbejder i Grønland og resten af Arktis”, uddyber Michael Mørch.

"De arktiske ingeniører besidder en bred vifte af kompetencer og en forståelse af, hvordan man agerer i et miljø med et ekstremt klima og en udfordrende logistik. Uddannelsen giver muligheder for fremadrettet at sælge vidensarbejde og teknisk rådgivning i hele det arktiske område, og det skal vi være stolte af."
Michael Mørch, direktør for Orbicon Grønland

Inooraq Brandt blev uddannet diplomingeniør i 2006 og civilingeniør i 2008 og har siden 2012 været ansat i Orbicon Grønland. Han underviser desuden jævnligt på den arktiske ingeniøruddannelse i Sisimiut og bidrager også derigennem til at forme fremtidens arktiske ingeniører.

”Det at konstruere ting har altid været noget, jeg syntes var sjovt. Og da der så kom en uddannelse, der gav mulighed for netop dette i kombination med, at en stor del af uddannelsen tog udgangspunkt i det samfund jeg lever i, så faldt valget på Arktisk Teknologi meget naturligt. Uddannelsen har givet mig mulighed for at specialisere mig inden for geoteknik og geofysik med et arktisk perspektiv. Dette har givet mig en stor ballast til at varetage den stilling, jeg i dag har som bygherrerådgiver,” fortæller Inooraq Brandt.

Øget behov for arktiske ingeniører

DTU er det eneste uddannelsessted i Danmark, der uddanner ingeniører, der specialiserer sig i de arktiske egne. Derfor er diplomuddannelse i Arktisk Teknologi en central uddannelse for Grønland, hvis man spørger Michael Mørch.

”De arktiske ingeniører besidder en bred vifte af kompetencer og en forståelse af, hvordan man agerer i et miljø med et ekstremt klima og en udfordrende logistik. Behovet for ingeniører er stigende på verdensplan, og rekrutteringsgrundlaget er i forvejen lille. Derfor bliver det endnu sværere at sikre ingeniørkompetencer i Grønland i fremtiden,” siger Michael Mørch, som understreger, at de arktiske ingeniører har kompetencer, der rækker ud over arbejdet i Grønland.

”Uddannelsen giver muligheder for fremadrettet at sælge vidensarbejde og teknisk rådgivning i hele det arktiske område, og det skal vi være stolte af,” lyder det videre fra Michael Mørch.

DTU opruster inden for arktisk teknologi

Udmeldingen fra Michael Mørch ligger godt i tråd med DTU’s planer om at opruste inden for området arktisk teknologi.

Indtil i år har en diplomingeniøruddannelse i Arktisk Teknologi været den eneste mulighed for at arbejde målrettet med ingeniørkunst i de arktiske egne. Nu er det også muligt for kandidatstuderende at specialisere sig inden for området.

Den ene mulighed er Arktisk Semester i Sisimiut, som kandidatstuderende kan tage som led i en civilingeniøruddannelse. Den anden mulighed er Nordic Master i Cold Climate Engineering, der starter til september 2016.

Nordic Master in Cold Climate Engineering bliver udbudt af DTU i samarbejde med to øvrige tekniske universiteter i Norge og Finland: NTNU og Aalto University.

”Det kræver helt specielle kompetencer at få tingene til at lykkes i områder, hvor udfordringerne med infrastruktur og klima er ulig noget andet sted i verden. Det er hele grundlaget for at oprette kandidatuddannelsen i Cold Climate Engineering. Derfor glæder det mig at høre fra en virksomhed som Orbicon Grønland, at der er behov for endnu flere ingeniører med speciale i Arktis,” siger Gunvor M. Kirkelund, lektor på DTU Byg og studieleder for Nordic Master in Cold Climate Engineering.

Relaterede Videoer  

Vis flere