Photo: Colourbox.com

Danskerne ønsker sundere og mere smagfuld fastfood

onsdag 04 sep 13
|

Kontakt

Anne Dahl Lassen
Seniorforsker
DTU Fødevareinstituttet
93 51 89 43

Fremtidens fastfood skal være sundere og have mere fokus på den gode smag, hvis det står til danskerne. I dag vælger danskerne typisk fastfood ud fra vane og hvilket produkt, der er mest fristende og rimelig i pris. Det viser resultaterne fra en ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet under projektet SpisVel.

De seneste år er kvaliteten og sundheden af den mad, danskerne spiser ude, kommet i fokus. Nye produkter kommer løbende på markedet, og kundernes ønsker og forventninger ændrer sig over tid. I projektet SpisVel har DTU Fødevareinstituttet spurgt mere end 800 danskere om deres vaner og ønsker for fastfood- og snackmåltider på farten nu og i fremtiden.

Danskerne ønsker sundere fastfoodprodukter    

Undersøgelsen viser, at 60% af deltagerne i undersøgelsen spiser fastfood mindst en gang om måneden. Otte ud af ti ønsker, at fremtidens fastfood har mere fokus på den gode smag, og 78% siger, at de ønsker, at udvalget af sundere alternativer er større, især fedtfattig fastfood. Godt halvdelen angiver, at de vil købe flere produkter, hvis ændringerne bliver gennemført.

De hyppigste forklaringer på, at nogle sjældent eller aldrig spiser fastfood, er, at det er usundt og for dyrt, og at de ikke har tillid til produkterne.

”Undersøgelsens resultater peger i retning af, at producenterne med fordel kan arbejde på at udvikle og markedsføre maden på dens kvalitet samtidig med, at det skal være gennemskueligt for forbrugerne, hvor sundt produktet er. For eksempel gennem nøglehulsmærket. Det er en meget positiv udvikling”, siger afdelingschef Gitte Gross fra DTU Fødevareinstituttet, som leder SpisVel projektet.

Skal fastfood være usund?

I dag vælger deltagerne typisk fastfood udfra vane og dernæst efter, hvad der ser mest fristende ud og har en rimelig pris. Snackmåltider som pølsehorn, pizzaslices og lignende bliver valgt, dels fordi de ser fristende ud, og dernæst fordi de er nemme at spise med fingrene. Deltagerne i undersøgelsen opfatter overvejende fastfood som velsmagende og rimelig i pris, men samtidig usund.

”I SpisVel projektet vil vi i samarbejde med producenter og kæder udvikle velsmagende, sunde og bæredygtige måltider. Vi vil gerne have, at fastfood og snackmåltider fremover både er sunde, attraktive og smager godt og opfattes som sådan”, siger Gitte Gross.

”Mange kæder og fastfoodrestauranter er allerede godt i gang med udvikling på området.

Forbrugerne har dog stadig til gode at se, at området reelt bliver prioritet, så forbrugerne får adgang til reelt sundere fastfoodalternativer ”, forsætter Gitte Gross.

Læs mere

Læs e-artiklen: Mad på farten - hvad ønsker kunderne? (pdf).

Få flere oplysninger om projektets gennemførelse og resultater i Klaus Thomsen Volhøjs speciale: Attitude and behaviour in relation to healthier fast food among Danes (pdf), hvor undersøgelsen indgår.

SpisVel projektets formål er at øge danskernes adgang til sunde, bæredygtige og velsmagende måltider og mellemmåltider på fastfoodmarkedet. Visionen er at skabe en god platform til en forandring på den lange bane i hele fastfoodbranchen, således at en ny norm bliver skabt, som gør det både nemt og fristende for alle kunder at vælge de sundere og mere bæredygtige måltider.

Projektet ledes af DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med deltagere fra Aalborg Universitet, Madkulturen og Fødevarestyrelsen samt en række fødevareproducenter og fødevareoperatører (Q8, Statoil, DSB, McDonald, DLG Food, RosePoultry og Lantmannen). Projektet er finansieret af GUDP- Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram.

Relaterede Videoer  

Vis flere