Foto: Rasmus Degnbol

Selvkørende busser får grønt lys på DTU

fredag 19 mar 21

Kontakt

Anders B. Møller
Konst. Campusdirektør
CAS
45 25 13 10

Kontakt

Jens Dahlstrøm
Innovationskonsulent
AFRI
93 51 17 15

Tilmeld dig som testpassager

Kommer du af og til på DTU Lyngby Campus? Det kan være som studerende, ansat eller gæst – eller måske bor du på kollegie? Så bliv testpassager i de tre selvkørende shuttles, der fra april 2021 og frem til sommerferien vil køre i den sydlige del af campus.

Du kan melde dig som testpassager.

Fakta om LINC-projektet

LINC er et af de største projekter med selvkørende shuttles i Danmark. LINC tester shuttles i et naturligt bymiljø med daglige passagerer. Formålet er at udvikle den kollektive trafik, så den også i fremtiden er et attraktivt og grønt valg for borgerne.

Gennem testen på DTU indsamler forskere erfaringer om, hvordan driften af selvkørende shuttles er, og om hvordan passagerne oplever dem. Samtidig ønsker LINC at udvikle de selvkørende shuttles, så de i fremtiden kan yde borgerne en intelligent service, ’der kommer, når du kalder’, og kan løse borgernes udfordringer med at komme det sidste stykke fra station til arbejdsplads eller hjem.

Partnerne i projektet er: Albertslund Kommune, Gladsaxe Kommune, Nobina Danmark A/S, IBM Danmark ApS, Danmarks Tekniske Universitet, Roskilde Universitet og Gate 21.
Projektet er finansieret af partnerne og EU-programmet Urban Innovative Actions (UIA), som støtter projektet med 25 millioner kroner.
Transportministeren har godkendt forsøg med selvkørende shuttle-busser på DTU Lyngby Campus. Det betyder, at studerende og ansatte kan hoppe på shuttlen i april.

En længe ventet godkendelse fra Vejdirektoratet er netop landet hos projektgruppen bag de selvkørende LINC-shuttles, der skal køre på DTU Lyngby Campus. For at gøre campus klar til de tre shuttle-busser har projektgruppen allerede arbejdet et stykke tid med at forberede infrastrukturen langs ruten, hvor de skal køre.

”Da der ikke er så mange faste holdepunkter på den del af ruten, hvor shuttle-busserne skal køre, har vi opsat lokaliseringsskilte på Asmussens Allé, som skal hjælpe de selvkørende shuttles med at lagre ruten i deres hukommelse, så de kan finde vej. Herudover er vi i gang med at opsætte skilte til de seks busstoppesteder, ligesom vi har koordineret ruten og testperioden for de tre shuttles, så det ikke falder sammen med vejarbejder i forhold til ombygningen af DTU,” siger driftschef på DTU Campus Anders B. Møller.

Corona udfordrer forskernes undersøgelser

På grund af corona har der været roligt på campus. Det har gjort det nemmere at udføre de nødvendige infrastrukturelle ændringer. Til gengæld har de rolige omgivelser givet LINC-projektet nogle andre udfordringer.

"Forskere i projektet skal bl.a. undersøge testpassagernes adfærd i og omkring shuttlen. De undersøgelser bliver selvfølgelig udfordret af, at de fleste studerende i øjeblikket undervises virtuelt. Derfor henvender vi os lige nu særligt til de studerende og ansatte, der trods alt er på campus indimellem med henblik på at blive testpassagerer. Med tiden kan vi håbe på, at restriktionerne lempes, så vi kan få flere testpassagerer i vores LINC-shuttles,” siger Kenneth Jørgensen, projektleder for LINC i partnerskabsorganisationen Gate 21 og fortsætter:

”Da nogle af forskernes undersøgelser kigger på passagernes præferencer for transport – også før testen – er det vigtigt, at testpassagerer allerede tilmelder sig nu.”

Når de selvkørende shuttles ruller ud på DTU Lyngby Campus i april, bliver det efter de gældende corona-restriktioner som for offentlig transport. Det betyder, at passagerer skal bære mundbind, og at der må været et begrænset antal personer i shuttlen i henhold til afstandskravene.

Transportselskabet Nobina, der skal stå for driften af de selvkørende shuttles, har udarbejdet ansøgningen til Vejdirektoratet. Her glæder man sig over godkendelsen:

”Skønt, at godkendelsen nu er kommet i hus, og vi kan lave de allersidste forberedelser, inden vi tager passagerer med i de selvkørende shuttles. Det indebærer, at ruten, som de tre shuttles skal køre, bliver kortlagt, så de selv kan finde vej. Når det er sket, skal vores eksterne sikkerhedsrådgiver godkende det endelige test set-up. Det er første gang, en Easymile-shuttle kører i Danmark, så det bliver spændende, når vi kan køre med testpassagerer i april,” siger Rasmus Noes, Head of Market and Business Development i Nobina Danmark.