The humanoid robot Vera dances knowledge about AI into children and young people in new teaching material - AI with Vera. Two DTU students have made the abstract concrete. Credit: Offspring Production / Julie Kunz

Fairness in AI: Studerende vil afmystificere kunstig intelligens

fredag 07 maj 21

Kontakt

Morten Mørup
Professor
DTU Compute
45 25 39 00

Join: Responsible AI Seminar (English)

Friday May 7 2021 15:00-16:00 Lars Kai Hansen (DTU): Values in AI

Friday May 28 2021 13:00-14:00 Veronika Cheplygina (ITU): How I failed machine learning in medical imaging - shortcomings and recommendations

Friday June 18 2021, 13:00-14:00 Jens Christian Krarup Bjerring, (AU): Black-box decision making in medicine: some thoughts and questions

Join on Zoom.

Learn more about the seminar series

Menneskerobotten Vera danser viden om AI ind i børn og unge i nyt undervisningsmateriale. To DTU-studerende har sat ord på det abstrakte. De håber, undervisningsmaterialet vil øge vores opmærksomhed på, hvad AI kan og gør. 

Når vi trawler vores feed igennem på de ’gratis’ sociale medier, betaler vi med vores tid og data. Vores færden og likes overvåges og analyseres med kunstig intelligens (AI), så vi bliver eksponeret for mere af det samme, som vi allerede ser. Oplysningerne bliver solgt videre til selskaber, der vil påvirke os til at købe varer eller mene noget bestemt. Vores data er benzinen i kunstig intelligens – uden data ingen AI-baseret forretning.

Men selvom AI ofte bliver udpeget som skurk, er AI reelt bare formler med matematik og statistik. Der er ikke noget ’hokuspokus over kunstig intelligens’, forklarer Sebastian Ray Mason og Andreas Tuxen, der læser på henholdsvis bacheloruddannelsen i Kunstig Intelligens og Data og kandidatuddannelsen i Autonome Systemer på DTU Elektro.

Sidste sommer blev de hyret til et usædvanligt studiejob, hvor de hjalp et danseteater med ideer til undervisningsmateriale for børn og unge om mødet mellem mennesket og kunstig intelligens. Danseteateret havde i forvejen lavet forestillingen ’Humanoid’ om menneskerobotten Vera, der danser electric boogie, en stilart hvor man bevæger sig i små ryk. Danser og koreograf fra Offspring Production Julie Kunz skulle nu spille Vera igen - i AI med Vera - og manglede input.

”Vi har givet inspiration til at trække AI ned på et ikke-videnskabeligt plan og gøre det abstrakte konkret. Videoerne skal vise, hvad kunstig intelligens er, hvad kan det, og hvad kan det ikke, og hvor vi møder det i vores hverdag i dag og i fremtiden,” forklarer Sebastian og suppleres af Andreas:

”Ofte har man måske en tendens til at tillægge robotter enormt meget intelligens, og en masse egenskaber som de ikke har, og hvor man forventer, at de reagerer på en science fictionagtig måde. Vi vil gerne være med til at afmystificere, hvad AI er. Det er statistiske modeller, og matematikken kan meget, men ikke alt.”

Veras begrænsninger

I fire videoer af hver cirka ti minutter guider en fortæller os rundt i AI-universet, mens Vera danser sig igennem temaerne, og undervejs får selskab af Henning, en nysgerrig, sød og komisk mand af kød og blod. Mens Henning kan tænke kreativt, f.eks. da han skal samle et møbel og følger sin intuition, følger Vera byggevejledningen til punkt og prikke ved hjælp af logisk algoritme.

”Det er en gimmick for at gøre det sjovt for børn. Pointen er at vise, hvad Vera er god til, og hvad Henning er god til, og hvor meget smartere mennesket er; selvom hans møbel bliver senere færdigt og er lidt kikset,” forklarer Andreas.

The human robot Vera dances knowledge about AI into children and young people in new teaching material - AI with Vera. Two DTU students have put words to the abstract. Credit: Offspring Production / Julie Kunz
Credit: AI med Vera, Offspring Production / Julie Kunz

Han og Sebastian synes, at det har været sjovt at arbejde med AI på en multidisciplinær måde, hvor man forener flere universer.

"Ofte taler børn og unge om AI som en 'robot-overlord', der skal overtage verden. Det er sjovt, at tænke i worst-case scenarier, men i vores optik er best-case scenarier det mest spændende, og det giver undervisningsmaterialet også nogle bud på."
Sebastian Ray Mason, læser på bacheloruddannelsen i Kunstig Intelligens og Data på DTU Compute

”Hvis man snakker på et for højt abstraktionsniveau om at tage nogle samples fra en distribution, ved andre måske ikke, hvad en distribution er, ligesom de ikke ved, at det er en algoritme, der træffer beslutningerne i AI – og at systemet i bund og grund opfører sig logisk,” siger Sebastian.

Tanken er, at de fire videoerne kan bruges i undervisningen i alderen 12-18 år og følges op af et skoleforløb om kunstig intelligens, hvor eleverne lærer at forholde sig kritisk til AI, men også ser, hvor i samfundet AI kan gøre en forskel. Og eleverne måske får lyst til selv at arbejde med matematik og programmering.

”Ofte taler børn og unge om AI som en robot-overlord, der skal overtage verden. Det er sjovt, at tænke i worst-case scenarier, men i vores optik er best-case scenarier det mest spændende, og det giver undervisningsmaterialet også nogle bud på,” siger Sebastian.

Ansvarlig AI 

Fornylig fremlagde EU-Kommissionen forslag til regler og tiltag, der skal gøre Europa til ’det globale knudepunkt for pålidelig kunstig intelligens’. EU vil styrke investeringer, innovation og udbredelsen af AI på en måde, der garanterer sikkerhed og grundlæggende rettigheder for borgere og virksomheder.

Ansvarlig AI er samtidigt et tema, som forskere fra DTU Compute har sat på dagsordenen med en ny webinarrække sammen med landets andre universiteter. Vera-videoerne ser også på AI og etik, og emnet optager begge DTU-studerende, der peger på behovet for at tænke mere etik ind i AI f.eks. på sociale medier. Se mere i faktaboks. 

The human robot Vera dances knowledge about AI into children and young people in new teaching material - AI with Vera. Two DTU students have put words to the abstract. Credit: Offspring Production / Julie Kunz
Credit: AI med Vera, Offspring Production / Julie Kunz

”I dag virker kanaler som YouTube som et uendeligt ekkokammer, hvor vi nærmest bare hører vores egne stemmer og præsenteres for de samme holdninger, som vi i forvejen selv har. Jeg synes, at det kunne være godt, hvis AI kunne forbinde de forskellige bobler på sociale platforme, så vi let kunne kigge uden for vores egne bobler og se, hvad andre kigger på. I dag kræver det en aktiv beslutning at søge på noget nyt, men hvad skal man lede efter?” siger Sebastian.

Sebastian og Andreas håber, at undervisningsmaterialer som ’’AI med Vera’ vil være med til at gøre både børn og voksne mere bevidste om, hvorvidt vi reelt gider se endnu en video, som vi kun bliver præsenteret for, fordi ’hundredvis af ingeniører’ konstant forsøger at fastholde vores opmærksomhed.

De to studerende anvender selv kun sociale medier som kommunikationsplatform for aftaler med venner og studiekammerater, fordi det på nuværende tidspunkt er meget besværligt at slette data og være fuldkommen anonym på en platform.

”GDPR er med til at hjælpe os på vej, men data, vi efterlader på de platforme, vi bruger, bliver ved med at være platformens data, såfremt vi ikke beder dem om at fjerne dem. Hvis man ikke "rydder op" efter sig selv og aktivt redefinerer sig på internettet, kan det ende med, at AI former dig,” siger Sebastian.

AI med Vera

  • Undervisningsmaterialet AI med Vera består af fire videoepisoder af hver cirka ti minutter.
  • Videoerne er en blanding af dans, grafik, musik og humor og målrettet børn og unge i alderen 12-18 år.
  • Episoderne er opdelt i temaerne: Hvad er AI, Al i din hverdag, AI og jobs og AI og Etik.
  • Vera spilles af electric boogie-danser og koreograf fra Offspring Production Julie Kunz, der også har fået ideen og videoerne er lavet i samarbejde med Uppercut Danseteater i København.
  • Danseteatret har fået hjælp til manuskriptet af de to DTU-studerende Sebastian Ray Mason fra bacheloruddannelsen i Kunstig Intelligens & Data på DTU Compute og Andreas Tuxen, der læser på kandidatuddannelsen i Autonome Systemer.
  • AI-informationen er fakta-tjekket af professor på DTU Compute Ole Winther, Anders Kofod-Petersen, AI-forsker ved Alexandra Institute og professor i kunstig intelligens på Norwegian University of Science and Technology og Gianluca Mauro, ingeniør, forfatter og CEO ved AI Academy.
  • Undervisningsmaterialet er gratis. Men man kan støtte kunstnerne med et bidrag. Samtidig sender kunsterne 30 procent af bidragene videre til organisationen Black Girls Code, der arbejder på at forhindre fordomsfuld AI. Det er en amerikansk organisation, som arbejder for at øge antallet af kvinder med anden hudfarve end hvid i techindustrien.
  • Projektet er finansieret af Augustinusfonden.
Læs mere og se videoerne på https://www.ai-vera.com/

Relaterede Videoer  

video thumbnail image

video thumbnail image

video thumbnail image

video thumbnail image

Vis flere