Foto: Vavuud

Studerende opfinder mobil vindmåler

fredag 13 sep 13

Vavuud

Med Vaavud får surferne en præcis måling af vindstyrken hvor som helst, så de altid kan vælge det rigtige udstyr. 

Vindmåleren indeholder ingen elektronik, men benytter sig den magnetsensor, der er i en smartphone, til at beregne rotationshastigheden og dermed vindstyrken. Vinddata deles automatisk online, så alle kan få glæde af dem. 

Vaavud virker med iPhone 4, 4S og 5, iPad 2 og 3, samt Samsung Galaxy S2, S3 og S4.

Alle fra kitesurfere til landmænd kan få glæde af en lille og enkel vindmåler til smartphones. Opfindelsen er godt i gang med at revolutionere vinddata.

”Vi er i gang med at revolutionere personlig vindmåling og måden at bruge disse informationer på,” fortæller DTU-studerende Andreas Bruun Okholm. Han har opfundet en vindmåler og en tilhørende app til smartphones, der gør det muligt at måle vinden på stedet og dele disse informationer med andre online.
Tanken opstod, fordi han som kitesurfer ofte spildte timer på at pakke bilen med udstyr og køre ud til havet for blot at konstatere, at der ikke var vind nok til at sætte dragen i luften og kaste sig ud på vandet. Det var nærliggende at kunne dele den information med andre surfere på en nem måde.
”Jeg har altid været fascineret af kite. Det er vidunderligt at kunne bruge vindens kræfter og være ét med naturen, samtidig med at der sker en masse. Du får adrenalinen ret højt op, når du laver nogle vilde hop og den slags. Det skal helst blæse godt, 8 til 12 meter per sekund, så er der god fart på,” forklarer han.
Han udviklede idéen under sit bachelorprojekt, hvor han undersøgte forskellige muligheder for at udvikle smartphone-baseret sportstilbehør og konkluderede, at måling af vindstyrke ville være en oplagt mulighed.
Siden er det gået stærkt. Projektet fik vind i sejlene, da det vandt Venture Cup inden for kategorien ’Mobile and Web’ sidste år. Sammen med tre andre har han nu stiftet virksomheden Vaavud med det mål at gøre personlig, smartphone-baseret vindmåling nemmere tilgængelig. Navnet Vaavud er inspireret af de nordiske guders ord for vind – våvud. 

Ballonskippere og sejlere 

I første omgang var idéen tænkt til kitesurfere, men det har vist sig, at målgruppen er langt bredere. Sejlere, ballonskippere og landmænd er blot nogle af de mange andre faggrupper, der har vist interesse.
Foruden den fysiske vindmåler har Andreas Bruun Okholm udviklet algoritmerne, som analyserer signalerne fra vindmåleren. Han har også lavet applikationer til smartphones – i første omgang iPhone og Samsung Galaxy. Selve vindmåleren er en lille plastikstang med en kop i hver ende. Den sættes på mobiltelefonen via højtalerstikket. Når vinden får den til at snurre rundt, transmitteres data til mobiltelefonen. ”De nuværende håndholdte vindmålere har det problem, at de er retningsbestemte, så man skal pege dem lige op i vinden. Vores vindmåler er et såkaldt kop-anemometer, som ikke er påvirket af vindretningen,” uddyber Andreas Bruun Okholm.
”Desuden har vores måleinstrument kun to kopper i stedet for det normale tre. Den skal være nem at putte i lommen,” tilføjer han. Usikkerheden på målingerne forventes at være i samme størrelsesorden som ved de traditionelle håndholdte vindmålere, nemlig tre procent. 

Foto: Vavuud
Ikke kun kitesurfere, men også fritidssejlere, landmænd og ballonskippere bruger den mobile vindmåler.

Magneter i stedet for elektronik 

Den nye vindmåler indeholder ingen elektronik. Det geniale ved den er, at der er en lille magnet i rotoren. Alle nyere telefoner har et digitalt kompas indbygget. Når telefonens magnetfelt bliver påvirket af de roterende magneter, vil indikationen af retningen mod nord stå og svinge fra side til side. Disse svingninger bliver ved hjælp af en avanceret algoritme oversat til vindhastighed.
Denne teknologi er ikke særlig udbredt, og ifølge Andreas Bruun Okholm er det første gang, at den anvendes i forbindelse med vindmåling og smartphones. Han er derfor overbevist om, at perspektiverne er store: ”Om et par år er vi forhåbentlig den virksomhed i verden, der sælger flest håndholdte vindmålere. Vi forventer at tage en stor del af det nuværende marked for de håndholdte måleinstrumenter. Vores vindmåler fungerer sammen med en smartphone, og det giver langt flere muligheder. Vores er også langt billigere.”
Målingerne deles automatisk online, så alle kan få glæde af dem. Teamet i Vaavud er i færd med at udvikle open software, så andre udviklere kan integrere den i deres applikationer.
På sigt er planen at udvikle teknologien. I dette semester har Andreas Bruun Okholm dog valgt at træde et lille skridt tilbage, så han kan koncentrere sig om sin afsluttende opgave i uddannelsen til civilingeniør i konstruktion og mekanik. Men når han forhåbentlig er færdig til nytår, har han en masse idéer, som venter på at blive realiseret. En af dem er at gøre rækkevidden større, så man kan sætte vindmåleren op på toppen af masten på sin båd eller på en pæl hjemme i haven.

Crowdfunding - en alternativ finansiering

Næsten 1.000 mennesker troede så meget på vindmåleren fra Vaavud, at de var villige til at støtte den, inden den overhovedet var produceret. I stedet for traditionel finansiering valgte Vaavud-teamet at bruge crowdfunding for at skaffe start-kapital til virksomheden.

Princippet i crowdfunding er, at man lægger sin idé ud på nettet. Så kan interesserede støtte projektet ved at donere et beløb eller ved at købe produktet, inden det har set dagens lys. ”Vi valgte kickstarter.com, da det er et af de mest kendte crowdfunding-sites. Det er også mere sejt at være på Kickstarter. Her bliver projekterne underkastet en form for validering, inden de får lov til at komme på sitet. For fysiske produkter skal der være en fungerende prototype,” forklarer han. 

Andreas Bruun Okholm har gode erfaringer med denne form for finansiering. ”Det er en super god måde at få testet en idé. I løbet af ganske kort tid får du at vide, om der er interesse for produktet, eller om du skal droppe det.” Det tog halvanden måned at forberede processen og lægge idéen op på Kickstarter. Bl.a. skulle der laves en flot præsentationsvideo. 

Kampagnen på sitet varede en måned og resulterede i, at næsten 1.000 personer støttede projektet med i alt 235.000 kr. Disse personer repræsenterede mere end 40 sportsgrene, hvoraf kitesurfere, windsurfere og sejlere var de største. ”Det har stor værdi i den videre proces, at vi nu kan sige til producenter og andre potentielle samarbejdspartnere, at vi allerede har solgt 1.000 eksemplarer. Det allerstørste udbytte har dog nok været den seriøsitet, der er opstået i kølvandet på dialogen med mange distributører og forhandlere i hele verden.”

Relaterede Videoer  

Vis flere