BIG

”Vi vil se nye arkitektoniske udtryk”

Byggematerialer Byggeproduktion og byggeledelse Bygningsdesign Bygningskonstruktion
3D-betonprint vil give arkitekter mere fleksibilitet og nye udtryksformer, når bygninger skal designes, lyder det fra Catherine Huang, partner i BIG – Bjarke Ingels Group.

”Vi står kun lige på tærsklen til at finde ud af, hvordan vi kan udnytte 3D-betonprint i arkitektur og byggeri. Det er en spændende tid, hvor vi er i gang med at afsøge, hvad der er den mest meningsfulde anvendelse af teknologien.”

Ordene kommer fra Catherine Huang, der er en af de 17 partnere i ledelsen hos BIG – Bjarke Ingels Group. BIG er med i forskningsprojektet N3XTCON, hvor DTU samarbejder med Teknologisk Institut samt en række virksomheder og vidensinstitutioner om at udvikle og anvende 3D-betonprintteknologien.

Dette er ikke det eneste projekt, hvor BIG beskæftiger sig med 3D-betonprint. I sommeren 2020 indgik arkitektfirmaet et samarbejde med den amerikanske printerproducent Icon, der i 2018 printede det første – og af myndighederne godkendte – enfamilieshus i Austin, Texas. Siden er flere huse blevet printet. I efteråret annoncerede BIG og Icon, at de med funding fra bl.a. NASA gik i gang med at udvikle forslag til et 3D-printet månehabitat.

Større fleksibilitet

Men tilbage til Jorden, hvor Catherine Huang ser spændende potentialer i 3D-betonprintteknologien inden for arkitektur og byggeri.

”Som arkitekter får vi en større fleksibilitet, når vi designer. Det er svært at forudsige, hvordan betonprint nøjagtigt vil komme til at påvirke vores design, for vi er kun lige ved at udforske mulighederne. Så jeg kan ikke sige et eller andet vildt futuristisk, som at vi alle en dag kommer til at bo i runde huse,” siger Catherine Huang, der uddyber:

”Med 3D-betonprint åbner sig nogle muligheder for at lade printet blive et udtryk i sig selv. Det bliver også muligt at integrere løsninger i de printede design, hvilket også er det, vi afprøver i det design, som BIG printer som en del af N3XTCON-projektet.”

Som eksempler på integration af løsninger i betonprintede huse nævner BIG-arkitekten bl.a. altankasser, blomsterkummer eller furer til diverse installationer o.l. Som et andet eksempel på, hvordan 3D-betonprint vil påvirke udformningen af bygninger, nævner Huang, hvordan man i England har printet en bølget væg, der som struktur kunne erstatte en dobbelt murstensvæg.

”Det så fantastisk ud, og det er utroligt, at med 3D-betonprint er den bølgede struktur den mest effektive måde at bygge muren på,” siger Catherine Huang.

"Med 3Dbetonprint åbner sig nogle muligheder for at lade printet blive et udtryk i sig selv."
Catherine Huang, partner, BIG – Bjarke Ingels Group

BIG

Bæredygtigt byggeri

Huang ser også et potentiale i 3Dbetonprint som vejen til øget bæredygtighed, hvor byggeri kan opføres hurtigere, uden at det rent fysisk slider mennesker op, og at man også får minimeret forbruget af materialer.

”Vi må som arkitekter se i øjnene, at en af de største problemstillinger, vi står med, er spørgsmålet om bæredygtighed. Betonens klimabelastning er noget, vi må forholde os til. Med betonprint kan vi nøjes med at bruge akkurat den mængde beton, der skal til for at beholde strukturens kvalitet. Det kan føre til et meget lavere materialeforbrug, mindre spild og dermed til en renere og mere bæredygtig verden,” siger Catherine Huang.