International universitetskapacitet ny bestyrelsesformand

Det bliver en erfaren universitetsleder, Karin Markides, som sætter sig i formandsstolen på Danmarks Tekniske Universitet den 1. januar 2021.

Karin Markides er tidligere rektor for det tekniske universitet Chalmers i Gøteborg og nuværende rektor for American University of Armenia, der er baseret på en fond i tilknytning til University of California.

Hun er kemiker af uddannelse og har, ud over undervisning og forskning i en international kontekst, tillige haft fokus på innovation og virksomhedssamarbejde. Hun er ophavskvinde til flere patenter, har været vicedirektør for den svenske innovationsmyndighed Vinova, har erfaring fra bestyrelsesarbejde i startups, og har stået i spidsen for et teknisk universitet med meget betydelige erhvervssamarbejder.

Hun har desuden stået i spidsen for udvikling og implementering af flere strategier, bl.a. i relation til finansiering og nyttiggørelse af universitetsaktiviteter, international forskningsinfrastruktur og bæredygtighed.

Globalt udsyn matcher DTU’s strategi

”Med Karin Markides får DTU en bestyrelsesformand, der har et globalt udsyn og er uhyre velbevandret på den internationale scene,” udtaler formanden for DTU’s udpegningskomité, Helle Vang Andersen.

”Karin Markides har ikke kun imponerende meritter som underviser og forsker, men også som leder. Hun har i sine ledelsesfunktioner haft fokus på universiteters rolle som en værdiskabende ressource i samfundets udvikling og omstilling - ikke mindst i relation til bæredygtighed. Vis a vis DTU’s nye og ambitiøse strategi, hvor pejlemærker som Europas bedste ingeniøruddannelse, bæredygtighed og digitalisering er i højsædet, vil Karin Markides være en væsentlig kapacitet i bestyrelsens indsats på det strategiske niveau. Hendes karriere er båret af en stræben efter excellence, imponerende resultater og et engagement, som i den grad flugter med DTU’s værdier. .

Støtte til en ambitiøs strategi er meget tillokkende

Om sin motivation for at sætte sig i formandsstolen udtaler Karin Markides:

”I min tid som rektor har jeg haft det privilegium at arbejde sammen med flere dygtige bestyrelsesformænd. Den støtte, som en sektorvidende formand kan give til en dynamisk og udviklingsorienteret rektor, er af stor værdi for at opnå en transformativ udvikling, hvor excellence integreres i evolutionære forsknings-, uddannelses- og innovationsmiljøer. At få mulighed for selv at kunne give denne støtte og udvide bestyrelsens erfaringsbase som grundlag for i den ambitiøse strategiske proces er en udfordring, som jeg finder meget tillokkende.”

Viden til velstand - DTU står godt

I relation til DTU’s nye strategi har Karin Markides store forventninger:

”DTU’s mål om at spille en ledende rolle i Europa inden for ingeniøruddannelse og med tydelige pejlemærker inden for bæredygtighed og digitalisering er målsætninger, som er helt rigtige. Jeg kender DTU gennem forskere, Nordic5Tech, Smart City Climate KIC samt ESS-faciliteten og har altid været imponeret af universitetets position. DTU har store muligheder for at blive førende i den omstilling, som universiteter er i gang med, og hvor det at kunne omsætte viden til velstand bliver afgørende.”

Internationale erfaringer er et aktiv

Karin Markides er også overbevist om, at det, at hun som svensker sætter sig i formandsstolen på et dansk universitet, bør ses som et aktiv:

”Viden er global i sit udgangspunkt, ligeså de faglige netværk. Og de udfordringer, verden står overfor, har heller ikke bopæl i kun et land. Hvor fælles værdier og mål er vigtige for et tillidsfuldt samarbejde, giver forskellige traditioner og erfaringer mulighed for kreativ udvikling. Det er i det lys, jeg ser min baggrund som svensk og med erfaringer fra forskellige dele af verden som et aktiv.”

Om processen

Posten som bestyrelsesformand besættes i en proces, som er fastlagt i universitetsloven. Heri indgår en ad hoc søgekomité, der består af eksterne medlemmer og repræsentanter for bestyrelsen samt Uddannelses- og Forskningsministeriet, samt en fast udpegningskomité med eksterne medlemmer samt repræsentanter for studerende og medarbejdere.

Posten har været opslået offentligt på universitetets hjemmeside og via sociale medier. Det er en enig søgekomité, der har peget på og en enig udpegningskomité, som har udpeget Karin Markides som ny bestyrelsesformand. Udpegningen er efterfølgende godkendt af uddannelses- og forskningsministeren den 14. september 2020.

Søgekomitéens sammensætning

Birgit Aagaard-Svendsen prof. best. medlem, fhv. dir. Lauritzen (formand)

Lars Holm, stud.polyt. (internt medlem af bestyrelsen)

Jørgen Huno Rasmussen prof. best. medlem, fhv. adm.dir. FLSmidth