Foto: Colourbox

Lystfiskere skal let finde ledige fiskekuttere

To lystfiskere med en fortid på DTU står bag den nystartede webportal fishtrip.dk, hvor man booker fisketure online.

Det hele begyndte en dag, hvor den passionerede lystfisker Rasmus Dahl ville sejle ud med en kutter og fange torsk. Den første fisker, han ringede til, tog ikke telefonen. Den næste svarede heller ikke. Den tredje havde ikke plads på båden, og den fjerde fangede han midt i aftensmaden. Det var på det tidspunkt, idéen kom til at danne fishtrip.dk.

"Fiskekutterne går jo ud hver dag, men får ikke fyldt pladserne op. Det er ærgerligt at bruge benzin og tid på at få kutterne ud med 15 mand, når der er plads til 35."
Philip Randgaard, medstifter af fishtrip.dk

”Da Rasmus fortalte mig, hvor svært det var at komme i kontakt med en fiskekutter, tænke vi: ’Det bør man kunne lave smartere’. Vi vidste, at markedet var stort. Næsten 100 kuttere tilbyder lystfisker-ture hver dag, og 500.000 danskere har fisket inden for et halvt år. Så vi besluttede at give den fuld skrue,” fortæller Philip Randgaard.

Lystfiskerne ind i den digitale tidsalder

Han mødte Rasmus Dahl gennem arbejdsrelationer. Rasmus var lige blevet færdig med at læse miljø på DTU, mens Philip havde afsluttet sine it-studier. Sammen havde de en interesse for lystfiskeri. Hidtil havde de som alle andre lavet aftaler med fiskekuttere, som de kendte i forvejen eller fandt på De Gule Sider. Nu ville de forsøge at hive lystfiskerne ind i den digitale tidsalder.

”Vores idé går ud på at få lystfiskerne til at klikke sig ind på fishtrip.dk og finde en fiskekutter, en fiskeguide eller en Put and Take-sø. Hver gang der opstår et match, tager vi en del af prisen på turen i provision,” fortæller Philip Randgaard.

”Konceptet minder om hotels.com, men vi er også inspireret af Airbnb og Uber. Vi kan godt lide idéen om at tænke bæredygtigt og udnytte de ressourcer, der er tilgængelige. Fiskekutterne går jo ud hver dag, men får ikke fyldt pladserne op. Det er ærgerligt at bruge benzin og tid på at få kutterne ud med 15 mand, når der er plads til 35.”

Vandt Venture Cup Idea Competition

Og noget tyder på, at de har fat i den lange ende. I 2015 vandt Rasmus og Philip Venture Cup Idea Competition i kategorien ’Service’ samt 25.000 kr. Herefter investerede Jesper Buch, stifter af Just-Eat, et beløb i Fishtrip – og i februar skød Endomondo-stifter Christian Birk et millionbeløb i bookingportalen.

Investeringerne betyder, at Fishtrip nu udvikler en app, der er klar til sommer. Næste skridt er at erobre markederne i Sverige og Polen. Derefter USA.