Seks hold ingeniørstuderende fremviser ambitiøse og innovative ideer til reduktion af svovl i røgen fra de store skibes skorstene.
FN's internationale søfartsorganisation, IMO, har vedtaget strengere krav til skibes svovludledninger for at sikre renere luft til alle i hele verden. Det er baggrunden for konkurrencen "SOx Challenge", der sluttede onsdag i studenterinnovationshuset DTU Skylab med bedømmelse af de studerendes forslag til hvordan svovludledningerne kan reduceres og hvordan overtrædelser af svovlreglerne kan påvises.
Førstepladsen og 25.000 kr. gik til en løsning, som er baseret på, at handelsskibe med et enkelt system kan måle emissioner fra andre forbipasserende skibe under sejladsen. Disse målinger sendes automatisk til myndighederne i det målte skibs næste havn. Her vil anden del af løsningen blive sat i værk, som går på at svovl aflejres i den sod, som sætter sig i skibets skorsten, og det kan bruges som yderligere bevis på evt. overtrædelser. Holdet bag denne idé blev fremhævet for at have udtænkt en helstøbt løsning med flere innovative elementer.
“De studerende har arbejdet i tværfaglige hold, og derfor har de kunnet se bort fra begrænsningerne og kunnet komme op med nogle yderst kreative løsninger,” siger lederen af DTU Skylab, Mikkel Sørensen.
Blandt de øvrige ideer kan nævnes en plomberet sort boks, der monteres på skibe til indsamling af udledningsdata, og en idé om at udvide overvågningsdroners rækkevidde, så de kan blive en holdbar løsning på åbent hav.
Selve ideen om at lancere en konkurrence om bekæmpelse af skibes svovludledninger blandt de studerende er udklækket af private virksomheder og myndigheder.
“På meget kort tid har vi fået seks spritnye, innovative perspektiver på et problem, som næsten alle verdens kyst- og flagstater har tilfælles – nemlig behovet for effektiv og ensartet håndhævelse, som kan sikre lige konkurrence", siger kontorchef Henriette Bytoft Flügge fra Søfartsstyrelsens afdeling for Maritim Regulering og Jura.
I forbindelse med projektudviklingen blev holdene støttet af mentorer fra de forskellige organisationer i partnerskabet: Boeing Company, Maersk, Danmarks Tekniske Universitet, Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen.
Vinderne samt anden- og tredjepladserne blev belønnet med et kontant beløb. Konkurrencen og præmierne var sponsoreret af Den Danske Maritime Fond.