Kæmpeskibe skal være mere miljørigtige

DTU indgår i dag en større forskningsaftale med MAN Diesel A/S. Aftalen skal sikre dansk førerposition i udvikling af store skibsmotorer.

 

En aftale om fælles forskning og udvikling mellem MAN Diesel A/S og Danmarks Tekniske Universitet skal føre til bedre dieselmotorer til nogle af verdens største skibe. Med fire forskerstillinger og en millionaftale vil MAN Diesel A/S satse på forskningen i effektive skibsmotorer.

 

”Der er tale om et spændende, strategisk samarbejde med DTU, der retter fokus på forskning i store skibsdieselmotorer. Vi ser frem til innovative resultater, som vi kan anvende i vores nye motorer”, siger adm. Dir. Peter Sunn Pedersen fra MAN Diesel A/S.  

 

I 2005 blev der fragtet 400 millioner 20-fods containere rundt på verdenshavene – dobbelt så mange som for seks år siden. Miljøbelastningen og effektiviteten af skibenes motorer er derfor vigtige elementer i konkurrencen om at levere hestekræfter til de store containerskibe.

 

”Specielt håber vi på resultater der kan give miljøforbedringer. DTU er en samarbejdspartner af en kaliber, der kan være med til at fastholde og udbygge MAN Diesels førerposition på verdensmarkedet for store skibsmotorer”, siger Peter Sunn Pedersen.

 

MAN Diesel A/S har i dag en markedsandel på over 70% af verdensmarkedet for to-takts dieselmotorer og de største er på over 100.000 hestekræfter. På DTU glæder man sig over aftalen.

 

”Vi er stolte af at kunne levere forskning til verdens førende virksomheder. MAN Diesel er et lysende eksempel på en global virksomhed, der med succes har udviklet sig fra sværindustri til en topmoderne, teknologisk virksomhed. En innovativ virksomhed, som nu investerer i fremtiden gennem intensiveret forskning”, siger rektor Lars Pallesen fra DTU.

 

manunderskriftweb.jpg